|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har läst en hel del på forumet om hur man får bättre ljud osv. Men jag är ganska kass på det här. Jag har då en 523 touring -99 med Buossines kassettespelare och bmw´s cdväxlare där bak. Har kommit fram till att de lättaste sättet är att byta ut högtalarna rakt av. Men jag har ingen aning om hur många högtalare jag har, eller vilka "hål" det är högtalarna sitter i. (kan ja iofs lyssna efter). Är det någon som kan rekommendera något jag kan göra för under 4000 kr för att få ett kraftfullare ljud med mer bas i? Och som kan förklara på ett lätt sätt hur jag ska gå till väga. Skicka gärna nån länk till ngn sida som har allt jag behöver osv.. tack på förhand! | |
|
Ring närmaste BMW ÅF och fråga vem som fixar med deras billjud. Ring dem och kolla om de vet vad din bil har för grejor installerade eller åk dit och be om ett förslag. KÖP INTE direkt utan kolla runt lite. Det tar tid att lära sig om billjud.... Jag bytte hela mitt ljud i min bil i somras utan att kunna något. Med 4000 kan du få en stor skillnad. Typ byta alla högtalare vilket kommer at märkas /Touchdown |
|
|
Okeey tack. haha min bror jobbar iofs på Bmw. Men han visste inget sånt. Är det ngn som vet hur mkt de kostar att lämna in bilen till ex. JBL och låta dom montera snyggt och hyffsat bra ljud?! |
|
|
Åk till en ljudfirma och fråga! Du klarar dig nog på 2-4000 beroende på vad du väljer för hårdvaror, monterat och klart. Touchdown |
|
|
Skulle tro att en firma som är fristående från BMW kan göra bästa jobbet faktiskt. Säkert snyggt och modellanpassat med originalhögtalare hos BMW men inte vassast resultat precis. JBL är en fantastiskt och anrik amerikansk högtalartillverkare, tyvärr har inte de högtalare som monteras i bilarna idag så himla mycket med originalet att göra, och inte kan man åka till JBL heller är jag rädd. Därmed inte sagt att det är dåliga högtalare eller andra tillbehör som säljs med JBL:s logga, tvärtom. Men det finns gott om ljudbyggare som kan lyfta nivån ett bra snäpp för några tusenlappar. Läs gärna i trådarna om liknande frågor, BRL, MDS/Backes m.fl exempel på sådana som du kan söka upp och diskutera med, de finns representerade på flera orter. FP |
|
|
Varsågod, så här gör man ( och det är min fd E39a så jag VET att det blev bra...): Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Okej skitbra guide gasar-magnus!! tusen tack! Men är det samma sak för dörrhögtalarna där bak? Eller är det samma högtalare där? 5.25 eller va det är?! Och jag tänkte på basarna i taket med.. är det 6.9or? Kan man byta ut dom enkelt med? Sen tänkte jag på, om det går, kanske montera nån bas i skidluckan? Går det gömma nån förstärkare bra? för i bagageutrymmet (på sidorna) har jag ju en cdväxlare som tar lite plats... Och den andra saken, de står Nokia på jag antar att det är förstärkarn till ljudet. Är det den man ska byta ut kanske? Vad vet jag? som sagt ganska dålig på sånt här. Går det äns koppla in ett slutsteg till bilen utan att modifiera allt för mkt? Man vill ju att ska se så original ut som möjligt. Tack alla som hjälper till!! Skitbra forum! |
|
| Gasar-Magnus, vad kostade bytet? Och vad köper man högtalarna i artikeln? | |
|
Är inte jätteinsatt i Touring, men i taket sitter inga bashögtalare, om man är snäll så kan man möjligen kalla dom midbashögtalare. Tror det rör sig om 5,25 tum där också om inte förra ägaren byt ut dom. Troligen är det en subbaslåda di hittat på höger sida bak, över batteriet. Den görs av Nokia (Luxor) och tillför inte så mycket enligt de flesta bedömmare. Du kan alltid bygga en ny baslåda och ställa i skuffen, i en Touring är det ju inga problem att få in ljudet i hela kupén. På en sedanmodell får man utnyttja skidluckan osv vilket du kan gör i din bil också, men inte lika nödvändigt för basljudets skull. FP |
|
| Hmm... kom på att det bara är 5.25" på taket ja.. :(. Och dessutom inga högtalare därbak i dörren. Men jag ska i alla fall köpa nya högtalare där fram i dörrarna. Hittat ngt på BRL ett kitsyste, FOSGATE 5.25" för 1.700 kr. Tror ni att de är ngt att ha? | |
|
I min 528 touring har jag uppgraderat ljudet lite. "basarna" i taket är 5,25". Jag satte i ett par Peerless (Bra danska högtalare) men det blev inte bättre. Och varför det inte blev bra förstår man om man tittar på "låd konstruktionen". Kan omöjligt bli nått vidare ljud. Skruvade ur högtalarna och skarvade på längre högtalarkablar som drogs ner till ett litet slutsteg som jag monterade ovanför batteriet. Detta driver en 10" bas. Remoten till steget tog jag från baklampan. Ljudet blev väldigt mycket bättre än org. men ska byta framhögtalare i vår /Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.