AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.342

Märkligt ljud vid vänstersväng E46

Märkte idag nått lite smått obehagligt, när jag svänger allt från medel till kraftigt till vänster, med lite fart. så kommer det ett smått obehagligt ljud, låter ungefär som ett dovt "wo wo wo wo wo" ljud..tänk det ljudet i huvet så kanske det låter vettigt :). Känns lite i ratten också men väldigt lite.

Jag är ingen bilmeck själv så jag har svårt att avgöra vad det är, kör jag långsamt och svänger fullt så låter det inte, men med lite fart så blir det oljud.

Nått som behöver smörjas eller kan det vara nått allvarligt? Ska lämna in bilen på service ganska snart, så det kanske går att få fixat då, men om det är nån som har en aning :).

Mvh
Johnny
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Svårt att säga, men symptomen låter lite som ett slitet framhjulslager. Lyft upp bilen och ta tag i hjulen kl 12 och 6 och ruckla på det och se om det finns glapp. Förresten kolla först att alla hjulbultar är dragna. Det förekommer ju faktiskt lösa sådana ibland.
NS
71
NSD
750i 2009
Det kan inte vara så att hjulet skrapar i något???
Kollade bultarna lite snabbt och dem verkar sitta hårt fast, men de skulle nog behövas efterdras lite. Jag ska prova det sen ska den in på service väldigt snart så jag kan be dem kika på det då.
Ett tips är att kolla däcken, höger fram i det här fallet då det låter då du svänger vänster. Detta då däcksljud verkar fortplanta sig bra in i kupén på e46:an. Kolla efter ojämnheter i mönstret och bäst är att känna runt däcket med handet för det är inte alltid lätt att se dem med ögat, men med handen känner du om det är ojämnt. Är det ljud från däcken så hörs det också mer desto jämnare underlag du kör på, som nyasfalterade områden!

Hade förr ett liknade ojud vid svängar som visade sig vara ett vågformat slitage på utsidan av däckskanten som var svårt att se med ögat men om man kände med handet så kändes det tydligt. Oljudet försvann vid byte till andra däck. Vet inte heller hur det blivit slitet så då de däcken satt på då jag köpte bilen. Det var också premiumdäck av känt fabrikat och inte heller var det något konstigt med hjulinställningen. Kanske kört med för lågt lufttryck?

Var lite lurigt att hitta detta fel, hann ge mig på ett hjullagerbyte innan jag kom på vad det var.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
fredde 7
höger hjullager bak...
att känna om ett hjullager är glappt på det sätt "anders 72" beskriver är omöjligt om inte lagret är helt slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.