|
|
|
|---|---|
|
Motorn stendog idag och gick knappt att starta igen. När jag fick igång motorn igen så kunde den precis hålla tomgång, Vid tryck på gaspedalen kan den varva upp lite och sedan stendör den igen. Den har tjuvstannat 2 ggr under förra veckan men sedan gått fint. Då var det bara att starta den igen. Några kreativa tips? | |
|
Ett första snabbtest: Prova att ta ur kabeln till LMM, luftmassemätaren och se om motorn går bättre. |
|
|
Lambdan och kopplingen lade av för 3 veckor sedan, då gick bilen bättre utan LMM. Testate LMM idag också men ingen större skillnad. Har bytt både LMM och Lambda innan den blev så här. |
|
| Möjligen kamaxellägesgivaren eller vevaxellägesgivaren. De kan dö en långsam död innan det blir helt stopp. Har det inte i huvudet, men om du söker på forumet finns resistansvärdet så man kan mäta upp givarna om man inte har tillgång till diagnosutrustning. | |
|
Har nu kört diagnos på bilen. Fick börja med att nolla alla gamla meddelanden och fick sedan upp "252 Tank ventilation". Någon som vet vad detta betyder? Har fortfarande inte fått igång någonting... |
|
|
Du kanske var problemet bättre på spåret än jag, med bränslepumpen :) "Tank ventilation" får mig att tänka på kolkanistern som tar hand om bränsleångorna från tanken, men hur tusan den kan ge felkod vet jag inte. Kör en rövare och ta bort tanklocket. Kan avluftningen vara tät? |
|
|
Jorå, vi testade just det, ingen skillnad alls. Testade att demontera tankarmaturen en sväng igår. När jag drog bort slangen på trycksidan sprätte det till - Fullt tryck, säkert en hel timme efter senaste motor drift. så pumpen i tanken verkar fungera fint. Det som förbryllar ännu mer är att jag bytte bränslefilter för ungefär ett år sedan, så igensatt filter borde också kunna uteslutas. Man ville ju tro på stopp någonstans. |
|
|
Exakt följande visades av diagnosen efter nollställning: _____________________________________________________________________________ Erasing the error memory DME / DDE is in progress... please wait ! - Module erasing completed ! _____________________________________________________________________________ Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR ! Module Info : DME / DDE Version: 3.1 Bosch Hardware Nr. : 0261200413 Bosch Software Nr. : 1267357623 Production Code: 464 BMW Hardware Nr. : 1703563 BMW Software Nr. : 000 DME33_FE.DXT 252 Tank ventilation system - Single diagnosis completed ! |
|
|
Konstigt. Kanske något med bränsletrycksregulatorn pos.6:Länk Men felkoden matchar ju inte riktigt. |
|
|
Min kompis trodde att det kunde ha med just lågt bränsletryck att göra:) Felkoder baseras ju oftast på antaganden så du kanske är helt rätt ute! Om den mäter bränsletrycket efter regulatorn eller via andra indirekta antaganden så ger det nog samma fel meddelande om man plockar bort tanken helt. Ska kolla den där så fort som möjligt morgon. Tackar vänligast för tipset! |
|
|
Kunde bara konstatera att jag inte hade mycket till verktyg för att kontrollera regulatorn. Testade lite annat dock. Tog bort och satte tillbaka luftfiltret och vips gick bilen som en klocka igen. Någon fler än jag som blir förvånad? Frågan är hur länge... |
|
|
Särskilt länge blev det inte... Upptäckte att kopplingen "pulserar" när den jävlas. Inte mycket, men mer än normalt. Ställde upp alla symptom i en lista: 1 Motorn beter sig som om den inte får tillräckligt med bensin. 2 Lätta på luftfiltret löste problemet ett tag. 3 Kopplingen "pulserar" när det är problem. Jag och min sambo kom fram till följande: 1 Bränsle trycks regulatorn styrs av vacuum. 2 Annat motstånd påverkar vacuum. 3 Kopplings servot är vacuum styrt. Tog först in bilen på GDS eftersom dem bytt koppling och kan ha klämt något. Det mesta såg bra ut, men lambda kabeln låg lite klämd, dock inte skadligt(närmaste halvåret). Delade och satte ihop lambda sondens kontaktdon några gånger. Rengjorde sedan intaget till ventilkåpan ordentligt eftersom vi bytt den slangen tidigare och det kan ha kommit in smuts från den gamla. Efter denna billiga procedur går bilen utmärkt. Motorn kändes 2 år yngre. Efter 28550 mil är rengöring inte helt fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.