|
|
|
|---|---|
| kom det efter att jag bytt bromsbelägg fram. har inte haft loss några slangar och hittar heller inget läckage. bromspedalen går sakta i golvet på tomgång och mycket snabbare vid gaspådrag. | |
|
brake lining = bromsbelägg, troligen en slitagevarnare som är i behov av byte. Varför pedalen går o golvet kan jag inte svara på, men jag skulle börja med att lufta ur systemet. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Antagligen är din slitagevarnare kass. Du kan kortsluta sladdarna om du vill slippa köpa ny och själv hålla koll på hur slitna beläggen är. Klipp bort själva varnaren, skala sladdarna, lödda ihop dom och tejpa över med eltejp. För att nollställa systemet efter man bytt eller kortslutit sladden ska du ha tändningen på (inte motorn på) i en minut ungefär har jag för mig. |
|
|
Bra tips! Kortslut, skarva och löd om i bilens elsystem så slipper du köpa en givare för 49 kr. __ Bilblogg: Länk |
|
|
"Bra tips!" Ironisk? Inget fel på tipset, funkar alldeles utmärkt. Är ju inte direkt någon avancerad operation som riskerar bilens elsystem. Är det inte så att slitagevarnaren är just en kortslutning och när den slits försvinner kortslutningen och bilen varnar? Visst kan man kanske tycka att det är bättre att köpa en ny slitagevarnare istället men om man inte kör förbi BMW varje dag och vill bli av med varningsmeddelandet så är det iaf en lösning. Är det inte också så att man måste köra nollställningsfunktionen för att nolla systemet när man bytt slitagevarnare. Det räcker alltså inte med att byta för att bli av med meddelandet? |
|
|
En ganska vanlig anledning till att pedalen sjunker efter bromsjobb är att bromsvätskan inte är bytt! Låter konstigt men bromsvätskan ska bytas ungefär vartannat år p.g.a. att den tar åt sig fukt. När det blir vatten i vätskan så börjar givetvis delar i bromssystemet att rosta, och i ditt fall så gissar jag att det är rost i huvudbromscylindern. Det funkar bra så länge du inte trampar ner pedalen längre än vad du brukar göra vid en normal inbromsning, men när du byter belägg och pressar tillbaka kolvarna i oken så trycker man oftast ner pedalen i botten innan man fyllt upp oken med vätska igen. Och är då det rost i huvudbromscylindern så är det vanligt att packningarna i densamma går sönder vilket gör att pedalen sjunker. Mvh Janne |
|
|
Körde nyss diagnos på en kompis bil pga ABS problem. Han hade också "Brake lining" i sin display. Kan bara vara slitage varnarna. Det gick definitivt inte att "nolla bort" med diagnosen. |
|
|
Davve, ja du måste nollställa felminnet efter givarbyte. Hur man gör varierar från modell till modell, men på en E39 så räcker det med att ha nyckeln i radioläge eller läge II i 30 sekunder utan att starta motorn. Att skava och kortsluta givare istället för att byta, är för mig bonn-mek i dess lägsta form. Vi har nog väldigt varierande uppfattningar om hur man tar hand om en bil. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Varför inte bara byta slitagevarnare? Har för mig att den går på runt 60kr på biltema, samt att jobbet tar ca 15 min. Sen nolla genom att hålla läge II i ca 30 sekunder som Mugge säger. prosperity is a mindset! |
|
|
Jag presenterade båda lösningarna i mitt inlägg, det är upp till var och en att välja metod själv. Och som sagt, man kan ju köra lite bonn-meck tills man får möjlighet att fixa de "seriöst" istället. Jag ser det inte direkt som en skändning av bilen att kortsluta två trådar. Mugge verkar bilda sig en uppfattning väldigt snabbt över hur man är och sköter sin bil bara på en tråd över en sketen slitagevarnare som knappast är en vital del av bilen. Kan ju som lite info berätta att jag lagt snart 100.000:- på min 540 på 2,5 år på förbättringar och service, jag tycker själv inte det låter som att man direkt tar illa hand om bilen. |
|
|
någon som har koll på hur man nollställer detta på en E34? Har inte hittat någon infon om detta någon annanstans /Ian |
|
|
"idde": Enligt min erfarenhet behövs det ingen särskild nollställning på E34. En av mina varnare gick sönder vid klossbyte. Jag chansade på Biltema (fastän den givaren inte var avsedd för min modell, den liknade bara). Men jag var tvungen att anpassa den lite (skära lite i plasten), så den gick sönder ganska snabbt. Då köpte jag en original, inte mycket att bråka om. Men inte i något fall har jag behövt nollställa efter bytet. Om du efter byte fortfarande får felmeddelande i CCM, kan du nog räkna med dubbelfel: att den andra varnaren (också) är sönder, eller kabelbrott. /Lennart |
|
| Jag har luftat, haft bort huvudcylindern, luftat igen, ringt till bmw där dom sa att det är bara å åk det blir bättre! Har kört ungefär 50 mil och ingen skillnad.... vad ska jag göra då? Byt bil?! | |
|
Hur luftar du? Trycksatt vätskebehållare är vägen att vandra! Slang köpes med fördel på mekonomen. Luftat i rätt ordning? (=Längst från HBC först, sen närmare och närmare) Står bilen plant? Haft ordentligt med vätska i behållaren? Karl Birgander, Kalmar BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| Dom hade väl ändå rätt på bmw. Jag känner reservdelskillen där och han sa att dom hade haft samma problem med en bil. Nu har jag kört ca 300 mil och bromsarna fungerar som dom ska. Tackar för alla svar och slitagevarnaren är bytt. | |
|
Har med problem med att det kommer upp felkod om brake lining. Men jag har inte gjort någonting med min. Inte bytt belägg lr dylikt. Kan det vara så att beläggen är slitna då lr ? |
|
|
Du har nog att göra med äkta fall, ja. När denna tråd en gång började, var det ju för att felmedd. dök upp, fastän bromsbeläggen var nybytta. Dvs larmet var felaktigt och kom av någon annan anledning. Men när felmedd. dyker upp spontant, är ju allt som det skall vara! Förutom att jag tycker att man kanske själv skall inspektera beläggen då och då och hellre byta dem lite innan slitagevarnaren säger ifrån. /Len |
|
|
Oki, ja jag får väl kontrollera dem i helgen då ! Tackar ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.