AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.061

Panorama-Glas taklucka 335i Touring

Problem med missljud från takluckan!!. Missljudet uppstår vid öppning av innertaket(glastaket är stängt). Det gnisslar, knakar vid minsta ojämnhet. Vid stängt innetak är cupén helt tyst. Vad kan detta bero på?,
Tacksam för hjälp med problemlösning

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Framförallt, vad säger BMW?
Prova att söka här på forumet. Har för mig att det varit uppe nån diskussion förr...
Lycka till!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Tjena Aitkin,

Har exakt samma missljud i min kärra....

Riktigt störande.
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Har du hitta ngn lösning?

Tackar
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Knakar lite i min med, speciellt när det är kallt, men jag fick för mig att det kom ifrån bagageutrymmet.
Ska testa sen.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Precis samma problem här också.

//Anders
Hej,
Har nu varit inne på BMW med min bil, för att åtgärda detta missljud.
Verkstaden tog in bilen för koll. Hämtade ut den på eftermiddagen.
Detta var svaret, åtgärden:
Enligt BMW var väl detta "inte så farligt",(som vanligt hör dom aldrig vad kunden hör)Åtgärd denna gång, lite smörjning i luckan samt att dom sa att "en touring blir aldrig är knäpp tyst". Kommer att lämna in bilen igen.
Något måste vara fel, då detta ljud inte uppkommer när innertaket är stängt.
Då är det knäpptyst. På inläggen här verkar detta vara ett stort problem,
konstigt att BMW aldrig hört om detta innan. Återkom ni andra i ämnet om
ni får andra svar.
Nybilspris ca 600 tkr,en bil för det priset ska vara tyst oavsett lucka eller ej

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
aitkin: Hade man bara access till TIS så kunde man kolla om de känner till problemet.

//Joakim

TIS, är det någon databank med BMW-problem?

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Jepp. Alla kända problem och lösningar finns där.
Den amerikanska varianten finns online men kostar massa pengar att få access till.

//Joakim

Hillstreet, Du verkar ju vara insatt, vad tror du ljudet kan bero på?

Kan det vara något som behöver justeras, spännas ?

Är det knakande ljudet påtagligt? Det kan ju vara så att ljudet uppstår även när du har innertaket stängt, innertaket kanske lyckas filtrera bort ljudet du hör. För innertakets funktion är ju inte bara att hindra solljus från att komma in utan även isolera. Jag tycker att man alltid hör diverse ljud från bilar med taklucka, inte enbart när det är kallt ute utan även under sommaren.

Testa att åka till en annan BMW verkstad. Tyvärr varierar ju service villigheten och kompetensen mellan olika verkstäder.
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Trodde missljudet kom ifrån bakre stolpe höger sida, men sedan stängde jag igen taket och ljudet försvann, jag tycker att jag kan höra lite knarr och tror oxå att taket isolerar bort en del av ljudet.

Tackar
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Kan det inte vara innertaket självt som ligger och sladdrar när man har det tillbakadraget? Körde en repa med det öppet igår och jag tror inte jag har missljuden ni beskriver, iallafall inte därifrån.

//Joakim

No
33
No CB
330iAT - 06
Har också ett kanakande ljud som jag trodde kom från dörrarna. Kör alltid med innertaket öppet
Hej igen,

Det konstiga är att detta "knakande missljud" inte hördes när bilen var sprillans ny. Körde då med innertaket borta dvs, man såg genom glastaket.

Något störande ljud fanns inte då, knäpptyst, precis som idag när innertaket är stängt. Missljudet kom för ca 2 månader sedan när bilen var ett halv år.

Jag hade inte heller ljudet när bilen var ny, det är jag säker på. Jag kör också alltid med öppet innertak. Det är ett irritationsmoment, särskilt när man börjar lyssna efter;-)

//Anders
Se till så att alla tätningslister kring glastaket är helt rena och fria från smutspartiklar. De kan ju som sagt ramla ner mellan listerna och kanske t o m lite längre ner och ge upphov till de ljud ni hör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.