|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! För ett tag sen var jag och kikade på en BMW hos autopartner i skövde. Vi pratade bara om att det eventuellt skulle bli köp men jag sa flera gånger klart och tydligt att jag ville fundera vidare och återkomma då den hade gått väldigt många mil. Igår fick jag hem ett brev om att de hade gjort en upplysning om mig vilket har sänkt 10 poäng hos upplysningscentralen. Detta medför krångel nu när jag ska ta ett medlemslån för att köpa en bil privat. Får en bilfirma göra detta hur som helst? Till saken hör ju som sagt att jag aldrig har sagt att jag skall köpa bilen... Tacksam för svar från kunnig inom ämnet. | |
|
Normalt brukar säljaren informera om att en kreditupplysning görs. Hurvida som får göra det utan dit medgivande vet jag inte, speciellt inte om inget avtal om affär ingåtts. På vilket sätt skulle det påverka dig? Det är bilfirman som beställt utdraget som betalar. Du som privatperson har rätt att beställa ett utdrag per år om dig själv. |
|
lob |
För att kunna göra en kreditupplösning krävs ju ditt personnummer. Hur fick de tag på det ? |
|
Enligt telefonbanken (swedbank) påverkar det mina poäng hos UC vilket kan göra det svårt att ta lån om man har massa förfrågningar om/mot sig. För att svara på andra frågan, säljaren lånade mitt körkort när jag provkörde bilen. Sen var han väldigt ivrig att sälja bilen till mig och började skriva mitt förnamn på ett avtal men jag hindrade honom innan han kom längre... Men detta ska väl som sagt inte ge honom rätt att begära en upplysning hur som helst? |
|
|
Swedbank har helt rätt! Det ser inge bra ut om man har för många sökningarna på sig under en viss tidsperiod. Om säljaren har gjort någonting "fel" mer än moralisktfel eftersom han inte meddelade dig vad han gjorde, vågar jag inte svara på till 100%, men för ett par år sedan var detta förfarande inte felaktigt, så mycket vet jag. Mvh/ Niclas |
|
|
"Enligt telefonbanken (swedbank) påverkar det mina poäng hos UC vilket kan göra det svårt att ta lån om man har massa förfrågningar om/mot sig. " Med reservation om att jag kan ha fel. Det låter mycket märkligt! Det skulle innebära att om jag tänkte köpa en bil, ansöka om kreditkort och teckna ett telefonabonnemang samma vecka så kan jag inte ta ett banklån eftersom mina "poäng" skulle vara slut? |
|
|
Heden : på vilket sätt ser det dåligt ut? En kreditupplysning är standardförfarande när man tecknar ett lite större ekonomiskt avtal. Jag gjorde nämligen precis så jag skrev i mitt förra inlägg. Bankmannen sade inte ett knyst om att jag haft 3 upplysningar inom samma vecka när jag ordnade med lån. Jag vet att det gjordes upplysningar eftersom det damp ner 3 kuvert i min brevlåda. |
|
|
Det är helt korrekt uppfattat, det är inte speciellt meriterande att ha för många kreditupplysningar på sig. Det påverkar din kredit-trovärdighet negativt vilket inte är bra när du ska ta ett lån. Det finns faktiskt företag i USA som mot betalning förstör andras kredittrovärdighet, bland annat genom att köra täta kreditupplysningar. En upplysning hit eller dit har dock ingen eller en väldigt liten betydelse, så vida du inte redan har utförts ett flertal upplysningar mot dig sedan tidigare. Det är dock inte olagligt att göra en upplysning, det kan man även göra som privatperson. Men jag skulle inte tro att det uppskattas av personen du kollar upp. I ditt fall hade jag nog framfört mitt missnöje till försäljningschefen på företaget. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Okej... ska nog be om råd hos kommunens konsumentvägledare hur jag ska gå till väga och vad jag isf ska säga till säljchefen... Tackar för svaren! MVH Niclas |
|
| Du kan mycket väl upplysa den säljarens chef om vad du anser om det beteendet. Onödiga kreditupplysningar leder förr eller senare till problem för en kund, även om problemen är överkomliga efter förklaring. | |
|
"Normalt brukar säljaren informera om att en kreditupplysning görs. Hurvida som får göra det utan dit medgivande vet jag inte, speciellt inte om inget avtal om affär ingåtts." Ja, normalt sett brukar ju kunden be om finans och då kollar man upp det. Dock så gör man alltid kreditprövningen innan man skrivit kontrakt för att slippa riva upp det om finansieringen inte går igenom. Men detta är klart dåligt av säljaren, snacka med säljchefen på företaget. De flesta vill ju ha nöjda återkommande kunder och inte kunder som blivit påtryckta en bil och som inte kommer tillbaka... There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
En liten parentes också runt hur man bedömer kreditvärdighet mellan USA och Sverige. I sverige tittar kreditbolag på två faktorer främst. Din årsinkomst och om du har betalningsanmärkningar. Har du betalningsanmärkning är det tvärnit. Har du en rejäl inkomst så har du större kreditvärdighet. Antalet kreditupplysningar är inte en tung faktor när man bedömer kreditvärdigheten som det antyddes i någon inlägg här uppe. Du får ha rejält många för att någon ska reagera. I USA däremot är inte taxeringen offentlig vilket gör att man inte använder årsinkomst som mått på kreditvärdighet. Istället tittar man på så kallad kredithistorik, dvs hur många kreditkort, lån osv, som du har och hur du har skött dem. Har du haft stora krediter och skött dem så är det bara positivt. Som ni ser så skiljer sig systemen ganska mycket varför USA exemplet som nämns ovan inte är helt relevant. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
UC-systemet är mer avancerat än så när det gäller beräkning av kreditvärdighet. Alltså: 3 upplysning för köp av bil, telefon och kreditkort jämställs inte med tre täta frågor om SMS-lån. I dagens samhälle är kreditupplysningar betydligt vanligare (och kan i princip göras hur som helst av privatpersoner numer vid diverse tjänster) att de inte påverkar din rating nämnvärt. Tänk bara hur många som "shoppar runt" efter bra ränt på bostadslån. Dessa förfrågningar påverkar inte ratingen nämnvärt då de är logiska. Som "lövet" ovan skriver så finns det en sak att passa sig för när det gäller kreditvärdighet: Betalningsanmärkningar. |
|
|
Tillägg till andreas helt korrekta jämförelse ovan... Finns en generell skillnad hur man ser på en kund när man t ex ska teckna ett abonnemang av något slag, t ex telefon. I Sverige förutsätts man vara en kreditvärdig kund om man inte har några anmärkningar. I USA så ser dom inte dig som kreditvärdig förrän du har varit kund ett tag och bevisat att du kan och vill betala. Resultatet kan då vara att du inledningsvis har begränsningar på ditt abonnemang. Systemet i USA kan visst kännas logiskt och riktigt men när man flyttar dit och känner att dom placerar en längst ner på deras kreditvärdighetsskala så är det helt klart frusterande iom att man här hemma anses ha god kreditvärdighet. Många saker som är självklara här hemma blir lätt komplicerade projekt i USA och ofta med viss moment 22 inblandat... ___ //Ulf |
|
|
Enligt en vän som arbetar på en större bank så spelar antalet kreditupplysningar mindre roll, då det just är upplysningar. Bara för att du har 3 st upplysningar så betyder det inte automatiskt att du betalar 3 st lån. Banken tittar på om du har skulder eller betalningsanmärkningar och om du kan betala. Vet också att det var nån skröna "max 3 st upplysningar per år" men det kanske gällde förut. I dagens samhälle fungerar inte max 3/år då mycket styrs av abonnemang. Man söker lån kolar upp olika lån, flyttar tecknar elabonnemang, telefon, internet , medmerakort, kort på ok Bonuskort på micro m.m. och nästan allting av detta kräver en upplysning. Om Min bank sa att jag ej kan få ett lån pga 3 st upplysningar och dom avsåg 3 företag , telefoni , internet och boxer tex. Ja då skulle jag byta bank, eller åtminstone ifrågasätta varför. När jag tog lån så hade jag redan 3 st upplysningar, inga bet anmärkningar och inga lån. det var inga problem, beror nog mycket på vad det är klart har man 10 förfrågningar så kan banken börja undra. |
|
|
Man skulle ju kunna, med lite vilja, se en korrelation mellan antalet upplysningar och sannolikheten för nej. Säg att en person går runt och ansöker om en massa lån, abonnemang och liknande men får nej. Han går då runt och försöker på andra ställen och samlar då på sig en massa upplysningar. En sådan person skulle garanterat få nej på en upplysning men det beror ju inte på antalet upplysningar utan på resultatet av upplysningarna. Kanske kan man då dra en rövare och säga till polarna att "jag fick inget lån för jag har för många upplysningar" när verkligheten är att ekonomin är för svag? Det är ju inget man skyltar med utan kanske skönare att skylla på en teknikalitet? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Inte hur som helst, samtycke krävs från din sida! Personuppgiftslagen och kreditupplysningslagen tillämpas parallellt varför samtycke från din sida är ett krav förutsatt att företaget inte har grund till att ana insolvens eller dylikt... | |
|
Tror också att det är ett första skäl dom använder på tex telefonbanken, tyvärr du har 3 upplysningar redan..... Jag hade säkert en 5-6 upplysningar och det var inget problem med lån. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.