|
|
|
|---|---|
|
har märkt att det läcker olja vid sprängkåpan. lådan är en 5 stegs automat. jag är nästan säker på att det är växellådsolja, för jag har bytt oljan på lådan en gång för den var seg med att lägga i växlarna ibland, sen blev det bra, men nu har det blivit värre igen, så jag antar att det är oljan som läckt ut. min fråga är finns det några packboxar eller någonting där? som kan vara orsaken till att det läcker.. dom får ju gärna vara billiga med. inget spexiellt när man plockar bort lådan? lika lätt som alla andra bakhjulösdriva? eller nått man bör tänka på? börjar bli trött på bilen, har nog spenderat mer tid i garaget än jag spenderar i bilen... och då får man ändå tänka på att det är en diesel som går ganska mycket. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
|
ingen? ser den ut som en vanlig låda, med en liten packbox på axeln som går in i lådan? isåfall måste det ju vara den som läcker. något man bör tänka på innan man lossar lådan? kablarna är bara att koppla ur eller? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Att ta ner en automatlåda är lite mer komplicerat än en manuell. Du måste spänna fast konvertorn i medbringarplåten innan du särar på motor och låda, för annars så ramlar den i backen när du delar på motor o låda. Jag har aldrig haft av en konvertor så jag är inte säker på hur man gör. Det bästa är nog om du åker in till en firma som pysslar med autolådor och frågar hur man ska göra för att montera dit konvertorn igen, då det inte bara är att trycka dit den. Föresten. Är det atf-olja som läcker ut? Kan ju vara motorn som läcker vid bakre ramlagret men då är oljan brun istället... who dares wins... |
|
|
om konvertorn sitter som i andra bilar så är den skruvad i svänghjulet/startkransen, det får man lossa först, sen är det bara att dra av, har bytt annan automatlåda. och vad det är för olja vet jag inte, ser svart ut... motoroljan är ju alltid svart i en diesel, men den gamla växellådsoljan var brun, och atf olja är ju röd.. vet faktiskt inte vilken det är, men iom att växellådan tappar olja så... och det syns ingen annanstans, endast något lite vid kardanen, men de tär så lite så.. vill inte att det ska vara ramlagret, det är ju betydligt mera jobb väl? får man väl riva ner hela motorn eller? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Det kan nog vara enklare att byta p-boxen vid ramlagret. Jag tror att det bara är till att bända ut tätningen med en skruvmejsel och sen trycka in det nya. Men jag är inte säker... who dares wins... |
|
|
jaha... då kanske man kan byta båda när man ändå har lådan borta... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.