AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.402

Trimbox till x3 med 177hk dieseln?

ze
8
zege
x3 2,0d -08
Hej
Någon som har erfarenhet av att trimma en x3 med nya 177 hk dieseln?
Jag tänkte ev en KCR box.

Jag skulle rekommendera Promotechs box istället av flera anledningar, framförallt att den har PLUS-funktion vilket innebär att den även justerar laddtrycket. Kontakta Svensk Motoroptimering, dom är återförsäljare för Promotech. www.svenskmotoroptimering.se

Flåklypa
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Flåklypa.. Finns inte. Under utveckling som jag fattat det av en kontakt som jobbar tillsammand med Promotech. De HAR tydligen kommit nära, men vill vara 100% säker på att det funkar innan de släååer den på marknaden

verkar som att nya 177hk BMW dieseln är svår att trimma. Har inte hittat en enda leverantör som har till den. Du får vänta lite innan det blir klart.

//amullo
---
ze
8
zege
x3 2,0d -08
Amullo,tack för infon.
Enligt KCR's hemsida har dom en box som heter 347G5. den skall vara framtagen för 177hk från 08.
Vill inte vänta...:)
// zege

An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Amullo ->-> Har du hört nåt mera om Promotechs box till nya 177hk dieseln?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Nix.. Nada nytt. Jag har IOFS inte undersökt saken eftersom jag har "fel" motor.

Maila till dom vettja!

//amullo
---
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Har gjort det men fick aldrig något svar. Blir väl till att ringa istället...
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag trodde att fördelen med KCR är att de inte höjer laddtrycket och på så vis får bättre hållbarhet. Men det spelar kanske ingen större roll?

Jag kör ca 4000-5000 mil om året och funderar ev på en box från KCR av den anledningen att den verkar "snäll" mot motorn. Jag är inte beredd att riskera att turbon havererar. Då kör jag hellre original. Jag har hört om flera som råkat ut för turbo-ras när de höjt laddtrycket. Inte några BMW men i alla fall.

X3an levereras om några veckor. Hur länge bör man vänta innan en ev installation av en KCR-box? Vad säger de på BMW när man lämnar in bilen på service?

"BMW six appeal"
ze
8
zege
x3 2,0d -08
Ferritta har en box till den här motorn 205 hk 450 NM.
Dom tar också över motorgarantin alt enligt min BMW servicefirma!

ze
8
zege
x3 2,0d -08
Två hundra mil skulle jag köra innan installationen, enligt min service man.

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Har för mig att boxen till 177hk-motorn inte finns med plusfunktion. Verkar vara till 163hk-motorn den blir aktuell, CR517+ heter den. CR516 som är till 177hk ger nästan samma effekt(205/410) som CR517+ som ger 205hk/415Nm.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
zege:

En diesel är "hjälpligt" inkörd vid 6-900 mil, först efter ca. 3-5000 mil är den helt inkörd - oavsett vad manualen säger, så vänta gärna lite till med trimning (600 mil går snabbt) - det har framtida ägare nytta av...

bood:

Det stämmer delvis, laddtrycket är redan ganska högt på dieslar så om man höjer laddet från exempelvis 1,5 till 1,8 så blir det procentuellt ganska liten skillnad - det stora problemet är partikelfiltrena, om man pytsar i mer bränsle utan att höja laddet så blir filtret fullt fort och måste renas (mycket) oftare.

Mvh
Någon PLUS box til 177hk dieseln är påväg men dagens mjukvara i våra bilar är ett problem för Promotech då många kunder upplever ryckande bilar med PLUS boxen som fanns ute på deras hemsida i 1-2 veckor.

Jag mailade och frågade när PLUS boxen kommer då jag planerar att installera en sådan i min 120d-07. Man behöver tydligen uppdatera sin bil med den senaste mjukvaran för att PLUS boxen ska fungera.

Fick det här svaret...

Vi behöver få låna en bil som har gjort uppdateringarna som BMW är i färd med att utföra.
Sen kan vi ta fram en effektmodul.
Visa användare
474
Le Boeuf
Inget nytt om PLUS-boxen?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett tips bara ang chippning osv. Det tar ca 3k mil innan 2.0dieseln är inkörd och "lossnar" vet jag av egen erfarenhet. Det innebär bättre drag och upp till 1dl/mil lägre förbrukning! riskerna man utsätter bilens konstruktion för innebär att jag avråder från chippning rent generellt. Fick senaste programvaran installerad för ett par veckor sedan till motorstyrningen och det gjorde skillnad.
Mvh
Asken
St
36
Strebern
BMW 320d Touring -08
Fick detta svar när jag frågade om plus till 177 hk den 10/3:

"Hej Patrik,

Tack för visat intresse för vårt företag och våra produkter!

Vi inväntar att få låna en bil för att kunna göra sluttesterna.
Den som lämnar sin bil till vårt förfogande får 50% rabatt på effektmodulen.

Välkommen!

Med vänlig hälsning: Andreas."

Tänkte först lämna in bilen, men ångrade mig, ska köpa en standardbox istället, vågar nog inte skicka på mer effekt än så.

St
36
Strebern
BMW 320d Touring -08
Asken, angående 3k inkörningssträcka: Om man kör livet ur bilen (utan trim) borde väl bilen bli inkörd mycket snabbare?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det handlar inte om att ha trimbox eller inte under inkörningsperioden utan hur du kör med bilen inder inkörningsperioden.

Då jag pratade med ESS tuning så tyckte de att jag skulle komma och ladda in ny SW direkt, med 90 mil på mätaren, men fortsätta med inkörning under den vanliga perioden.
Visa användare
474
Le Boeuf
@Asken, gjorde du uppdateringen hos Bmw? Gratis hoppas jag.. Vet du vilken version som är den senaste?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.