|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vilken frekvens craafords garageportsöppnare använder sig av? ............Mattias........... | |
|
Crawford ska det givetvis vara! .............Mattias............... |
|
|
Nyare modell? Isf troligen 433,92 Mhz, varför undrar du? Felsökning, allmän research kanske? FP |
|
|
Tänkte köpa mindre fjärrkontroll. Jag var på bauhaus och tittade på någon liten modell de hade (okänt märke) den låg på 433,92Mhz, Men så sa säljaren att olika tillverkare använder olika frekvens så jag vågade inte köpa den. Jag hittar ingen text med frekvens varken på motorn eller min gammla fjärr. ...........Mattias.......... |
|
|
Om det bara vore frekvensen så vore det enkelt. Detta är reglerat med bestämmelser och alla ligger på eller runt 433,92 MHz. Säljaren var nog inte riktigt insatt och menade kanske kodsystemet och här skiljer det stort mellan olika system och tillverkare. Det är helt olika system och varje anläggning är dessutom unik, det är ju en "nyckel" in till ditt garage osv. Så du får nog fråga Crawford om de har någon annan typ av fjärr, eller om man kan initiera ny "nyckel" eller om det är intelligens i systemet så att man kan byta till annan levernatör av fjärrsändare osv. Räkna dock med att de kanske inte är speciellt samarbetsvilliga i detta ämne tyvärr.. FP |
|
|
Folke Vad menar du med kodsystem? Trodde det var de små reglagen som man ändrar så de står likadant i fjärren och i motorn. ...............Mattias.................. |
|
|
Jepp, ett system innebär ett antal omkopplare, men det finns grundkoder också som är fast inlagda, olika radiosystem, AM-FM-PM osv. Nyare system har inga programmerbara koder, man parar ihop systemen på annat sätt. Koderna brukar vara rullande, dvs byts vid varje sändning, annars är det ganska lätt att koda av och ta sig förbi systemet. FP |
|
|
Tack för förklaringen! Verkar vara ganska avancerat så jag letar upp en återförsäljare för crawford och köper en fjärr där istället. ...............Mattias........... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.