AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.702

Fler som upplevt irriterande "vibration" / "muller" hos e46 diesel (320d och 330d)?

St
5
Stellanb
320d Touring -03
Hej!

Jag har en 320d -03 med automatlåda, och en vän har en 330d -02 med manuell låda. Båda upplever ett slags "muller" eller dovt kulspruteliknande "vibration" i bilen under:
- lätt gaspådrag (smeker pedalen, alltså ej kickdown),
- ca 2000 varv
- över 70 km/h,
- 4-5 växlarna

Motorn på min 320d är nyligen genomgången med byte av glödstift och spridare, så det känns tveksamt att det är motorn som är problemet. Min vän trodde att det var kopplingen på hans 330d tills han träffade mig och insåg att jag kör automat med samma problem. Han har även bytt bussningar i bakvagnen utan något resultat.

Finns det fler där ute som har upplevt detta och har erfarenhet av vad det kan vara, dvs om det är ett fel eller om det är något "man får leva med"?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade tidigare en 320dAT -03 och den hade liknande saker för sig vid de förutsättningar du beskriver. Jag upplevde det dock mer som vibration i kardanen eller något åt det hållet. Har även läst om någon annan som hade liknande vibration och han hade frågat på BMW och dom sa att det var normalt.

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Nix nada.. Min har 12.000 mil på mätarn och inte känt något liknande. Jag får känna efter nästa gång jag kör henne.

//amullo
---
St
5
Stellanb
320d Touring -03
Skönt att inte vara helt ensamma om problemet!
Min kärra har rullat 12.700 mil. Jag läste precis teknikens världs tester på internet och för M3-versionen av e46:an står det nämnt "oljud från differentialen" som negativt om motor/kraftöverföring. Är det samma konstruktion på alla e46:or eller är M3:an special vad gäller differentialen? Kanske är det så att slumpen avgör vilka som drabbas och att det egentligen inte finns någon lösning på det?

Länk

Nej, min har gått 15 000 mil och låter inget speciellt.
St
5
Stellanb
320d Touring -03
Hej igen!
Letade på e46fanatics och hittade en tråd som verkar handla om detta. Där är en som påstår att det skulle kunna vara motorbussningarna eller något som kallas "intake boot" vilket jag förstår som någon del mellan luftintag och motor? Nån som vet mer om detta / vad det kan vara och om det låter som en trolig orsak?

Länk

Tacksam för all hjälp!

Stellan

St
5
Stellanb
320d Touring -03
Hej falsterbo!

Skillnaden mot dig är att jag inte får ljudet när jag trycker plattan i mattan, då pinnar den på hur lent som helst. Det kan ju ändå vara samma problem för hög växel och låg fart stämmer bra. Hur kan man se om den här Hardyskivan är sliten?

pe
22
peter77
BMW 330 d Touring -02
hej stellan. tänkte smsa dig ikväll då jag skrev ett liknande inlägg igår och nämnde din bil.

fick ett svar av en som har en 330 d -04. han bytte den så kallade hardyskivan och därefter fungerade det perfekt. det är en tjock gummiskiva som sitter längsdrivningen mitt under bilen. jag misstänkte den på min bil eftersom den såg bra ut. killen som skrev svar på mitt inlägg nämner att skivan såg väldigt sliten ut jämfört med den nya. jag kommer ev ta tag i detta inom kort o kolla vidare. Hoppas det finns fler här som kan ge mer definitiva svar.

mvh Peter/ EBN
pe
22
peter77
BMW 330 d Touring -02
ser förresten att det är "falsterbo" som skrivit på mitt inlägg. tackar så mkt för svaret. ska kolla upp hardyskivan helt klart.
co
1
coldironsbound
320d Touring -03
Hej
Jag upplever exakt samma problem med min 320d -03 automat som gått 18000mil, har märkt att det är exakt vid det gaspådrag som farthållaren använder sig av för att korrigera hastigheten i uppförsbackar eller när man ökar farten på knappen. Dock minskar problemet när man kört ganska långt.

Får prova det där med hardyskivan.
St
5
Stellanb
320d Touring -03
Hej!
Efter mycket om och men chansade verkstaden på att det var ett mjukvaruproblem. Jag fick jag motorstyrningen och växellådsprogramvaran raderad och ersatt med ny färsk programvara samt en del justeringar gjorda som tydligen kompenserar för slitaget som sker allteftersom en motor slits under dess livstid (de talade om olika "gränsvärden" som behöver justeras ju äldre motor och växellåda blir). Den nya mjukvaran och justeringarna tog bort 90% av problemet och så har jag kört nu i 4 månader. Det kan fortfarande komma ett litet muller någon gång då och då (någon gång per vecka), men det är inte ens i närheten av vad det var förut då det alltid kom under den belastning jag beskrev i starten av den här tråden. Vid nästa service skall jag be dem göra en ny justering och blir förhoppningsvis av med problemet för gott.

Så, innan du börjar kolla Hardyskivan, begär ny mjukvara till motor och växellåda och få den ordentligt justerad!

Stellan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.