AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.999

El problem databox c-lås? 525 Touring E39.

Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
02:a -71 (nu i lillebrors händer ;-)
Någon som har el schema/kopplings schema på E39 -03.

jag har fått mig en liten brand i boxen som styr c-lås mm. (sitter vid höger spark panel vid A-stolpen, 3st kontakt stycken.)

Någon som kan svara på om det bara är att köpa en "ny" box och hänga dit eller kan det medföra massa andra problem? Larm, nycklar osv.?

Jag kommer även att få skarva i nya kablar en bit, är det någon skilland på kabelhärvorna på olika E39or? års modeller?

Finns det något som hindrar att man kör bilen utan denna boxen? (till verkstad alltså).

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta.

Mejla mig gärna om du/ni har scheman eller annat som kan hjälpa mig.
micael.l@spray.se

// Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se på bilden.
Länk
Länk

Det Ljusmodulen som sitter bakom sidoklädslen på höger sida.
Den har inget med centrallås och larm att göra egentligen utan det är Generalmodulen som du ser under handskfacket i uppkanten på bilden.
Har du koll på vad som orsakat branden ?? Är nog viktigast att utröna detta först innan man ev byter modulen.

(ibland händer det att det ska skruvas upp en papperskorg utan att veta vad som finns bakom)
Det kan skilja på kabelfärger och olika uttag i kontakterna på olika årsmodeller, speciellt före och efter 1998-99.

///MVH Hasso
Länk
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
Tackar för det svaret.

Fick även lite hjälp från tekniska suporten på BMW sverige.

Jag misstänker att branden är orsakad av en ev. läckande vindruta.
Jag ska undersöka det hela lite närmare.
Det största problemet är att jag måste flytta bilen ca 40 mil till min verkstad innan jag kan fixa allt på den.

// Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Brand eller maskinskadeförsäkring ?? kan var ett av alternativen.

En ny Ljusmodulen måste kodas in till bilen med chassinummer för att kunna synka med instrumentets minne som läser över den lagrade mätarställningen.

Är bilen körbar eller tar sig brasan igen ? Gäller väl att få isär kablarna i första hand, att repa dom kanske orsakar ny brasa.
Annars få du väl ta bärgaren på försäkringen också.

///MVH Hasso
Länk
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
Kan inte ta det på försäkringen.

Kablarna är brunna en bit ca 30cm från kontakterna, så de måste skarvas i nya.

Bilen är körbar utan boxen och med klippta kablar (för att undvika kortis) men inget funkar (lysen, el-hissar, c-lås osv.)
Det som är trist är att larmet går när bilen är igång (lite oväsen alltså;-)
Men enligt tec-supporten på BMW så är det samma box och samma färger i kabel härvorna från sept. -00 och framåt. Det som kunde skilja är nivå reglering eller ej.

Men jag ska försöka få hem bilen så ska jag undersöka det lite närmare hur jag kan lösa problemet, och se om jag kan hitta någon form av fel källa på det hela.

Tacksam för hjälpen och tipsen.

// Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.