AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.216

positionsljus e30 byte?

ea
78
earl
325-89
Hej!

Mitt vänstra positionsljus fram är trasigt och behöver bytas (325-89).
Sitter högst upp på halvljusinsattsen så den är rät så svåråtkommlig.
Frågan lyder: Måste man skruva bort/isär nått för att byta eller är jag blind och har missat nått. Går väll inte att komma in via halvljus lampans ingång?

Är antagligen väldigt enkelt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du behöver inte skruva bort någonting. Den sitter i en svart plasthållare som man vrider ~90° . Den har en "pinne" som sticker upp en bit som man vrider ur lamphållaren med. Den syns ovanifrån genom ett hål i plastskyddet ovanför lampsargen.
Ååh vad hjärnan funkar bra såhär på morgonen men jag hoppas du förstår något av det jag skriver...

///BMW - Was sonst!
Ti
608
TimS
325i -88
såg att kompisens 325a inte hade ngt hål i den plasten som sitter ovanför lycktorna.. så han behöver antingen skruva bort plasten.. eller komma åt under...

Men plasten som sitter ovanför/runt/framför lycktorna sitter med kanske 2 skruvar i fronten och metallklipps vid motorrummet.. sen är den borta.

det är alltså grillen igentligen som är plasten.
Länk
Längst upp i högra hörnet över halvljuset syns ett fyrkantigt hål, det som avses. Finns inte hålet i plasten så lär plasten bort.

Ungeför det ni säger eller?
Tänkte bara att en bild kan säga en del.
ea
78
earl
325-89
Som sagt var, det var inte så svårt när man tog fram skruvmejseln.
Bara att skruva bort två skruvar framtill vid strålkastarna och ta bort två klipps fär att få loss plastdetaljen som sitter runt strålkastarna, så kom man åt positionsljuet jätte lätt ovanifrån.

Dock var lampan i nån konstig flatmodel, så den jag hade köpt på biltema är väll bara att slänga. Får kolla om dom har nån som passar på någon mack eller på BMW.

Tack för hjälpen-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.