AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.061

varför får jag knalljud när motorbromsar?

BM
3
BMW Grobbe
328i coupé - 96
...haft det här problemet ett tag, som jag skrev i rubriken så får jag knalljud då och då när jag motorbromsar, känner någon igen detta? låter ganska häftigt, som en rallybil, kan det vara trasig lamdasond?
min andra fråga är: min tomgång ligger på låga 500, vad borde den vara och hur fixar man den?
har en 328i e36:a coupé -97

Har inga svar på frågorna men 500rpm låter lite lågt, normalt är väl runt 650.

Brukar ljudet komma när du börjar motorbromsa eller efter ett tag? Händer det samma sak på olika varvtal?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Det som smäller är förmodligen oförbränd bensin, vilket betyder att motorn inte stänger av bränsletillförseln när du motorbromsar, vilket den ska göra egentligen.

Orsaken kan vara flera saker. Lyssna om det klickar precis vid gasspjället när du har motorn avstängd och drar i gasvajern. Det ska klicka till precis direkt i början när spjället öppnar lite grann. Om det inte klickar kan det vara något knas med spjälllägesgivaren. Kan vara därför du har knas med tomgången också.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tomgången regleras av tomgångsventilen och borde inte ha något med trottelspjället att göra, men spjällägesgivaren låter ju tänkbart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.