|
|
|
|---|---|
|
Har ända sedan jag köpt bilen upplevt att bilen kan gå ryckigt när jag runt med bilen på 1ans växel i flerbilsgaraget. Rycken kommer när jag släpper gasen lite oförsiktigt, bilen bromsas då stenhårt, försöker jag kompensera genom att gasa rycker den iväg lika hårt. MYCKET irriterande. Visserligen går det att unvika detta irriterande fel genom att reglera hastigheten med kopplingen istället men förr eller senare glömmer man ju av sig... Kör jag bilen på exakt samma sätt när motorn är varm så uppför den sig som den ska. Motorn verkar gå som den ska för övrigt, insp 2 är nyligen gjord så borde inte vara tändstift... | |
| Fan vad tjatigt det är med alla problem med M54 motorn, jag har haft samma ryck & orolig gång....skitmotor! | |
|
Uppgradera motormjukvaran och kolla upp om ni har CDV. Motorn är en pärla, vann engine of the year awards vid mer än ett tillfälle i 3 liters segmentet om jag inte missminner mig. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Engine of the year...säger inte mycket..jag börjar misströsta! Även den "nya" 2004:an jag har har ngt missljud för sig :-( ....det är väl bara kolla alla inlägg i forumet förknippat med denna motor för att inse att den har en hel del brister! |
|
|
Eftersom jag ägt en 330 under 2 års tid och varit minst sagt insatt i dess brister så känner jag mig skapligt insatt i M54:ans för och nackdelar. Problemen ni har med ryck och orolig gång är inte normalt. Kopplingen är däremot lite lurig, därav min hänvisning till CDV. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej! det er bare å inse at motoren M54 er feil konstruert det er noe feil med denne motoren alle her på forumet har jo feil på M54 motoren inkludert meg. Bmw vil ikke ersjene det at det er noe feil på M54 motoren dem vet heller ikke hva det er som er feil på denne motoren jeg har vært på bmw verkstad med min bmw 320ci -02 monst 5 ganger og dem klarer ikke finne ut hva det er dem, dem har git opp. |
|
| Vad är CDV? | |
|
Felen som jag har läst om på just M54 är mest hänfört till 320i modellen, dvs. 2.2 liters versionen. Mosse => Du måste nog ta det lite lugnt när du köper bil, och kastar ur dig uttalanden här på forumet. Att köpa en begagnad bil är inget annat än ett vågspel, det är så många parametrar som spelar in, ålder, skick, körsträcka, tidigare ägares skötsel osv... Till trådskaparen så kan jag bara hålla med i din beskrivning med gasandet, dvs. att gasresponsen är väldigt känslig på dessa bilar, men så ska det vara :) När det gäller dina svårigheter med krypkörningen så skulle jag gissa på att det är antingen kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som är trasig. Sök på forumet så kan du jämföra om folks beskrivningar av felen översenstämmer. Du kan även åka till någon BMW verkstad och läsa av felkoderna. Mvh/ Niclas |
|
|
CDV = Clutch Delay Valve Det är en liten strypning på hydraloljans ledning som sköter kopplingen. BMW skruvade dit dessa på årsmodell -02 och framåt. Den är busenkel att ta bort om man så vill. Mvh/ Niclas |
|
| CDV, clutch delay valve är en stryp/backventil som ser till att kopplingen griper in mjukt även om du släpper pedalen snabbt. Många plockar bort den då den ger en diffus känsla för dragläget. Den sitter vid kopplingens slavcylinder. | |
|
Heden, detta är ett offentligt forum, & jag anser mig ha full rätt att utrycka exakt vad jag vill, bra eller dåligt... Faktum kvarstår, att M54 dras med dumma & till synes ibland oförklarliga fel, vilket föranleder en hel del irritation i en s.k premiumbil... |
|
|
Mosse => Du har all rätt i världen att uttala dig, och det var inte så jag menade i mitt förra inlägg. Det handlade mer om att du kanske borde kolla upp dina bilar lite bättre om det är så mycket fel på just E46 och M54 motorn? Samt kanske preciserar dig lite bättre än "Fan vad tjatigt det är med alla problem med M54 motorn, jag har haft samma ryck & orolig gång....skitmotor!" Jag hoppas att din nya bil inte redan är "trasig"?! Mvh/ Niclas |
|
| Min nya bil är ej trasig....ännu | |
| CDV sitter redan på tidigare årsmodeller. hade en sådan på min 523i -99. Dock är den borta nu vilket känns bra. | |
|
Carl L => Det kan stämma, men på E46 så fanns det inte innan 2002 års modell. Sen vet jag att vissa -02:or saknar CDV, så det kan vara som så att BMW skruvade dit dessa i slutet av modellåret. Mvh/ Niclas |
|
|
Läste precis på e46fanatics forum att många där bytt tätningar i sina Vanosmoduler. tydligen är det ett material i dessa som inte tål miljön i motorn.. är tydligen ett vanligt fel som kan ge knepiga lågfartsegenskaper bla. Det ger felkoder som pekar mot kamxelgivaren på avgassidan oftast. däremot borde det felet ha synts på inpektion II som gjorts nyss. klistrar in en länk där problemet och avhjälpandet åskådliggörs. Länk |
|
| Något som liknar det trådskaparen beskriver (ryckighet vid krypkörning) upplevde jag med min 330i -01, men problemet försvann när jag fick programvaran till motorstyrningen uppgraderad. | |
|
Det är lite krånligt att leva sig in i felet på bara en kort beskrivning. Men tanken jag fick i huvudet just det med ryck när man släpper upp gasen respektive gasar låter är att bakvagnsbussningarna är slut. Då får man ju samma symptom. Men det brukar man kunna känna på flera växlar även om det oftast blir tydligast på ettan. |
|
|
Tack för alla svar! Jag har nog fått en hum om vad som är fel nu. icke: Skulle det vara något med bussningarna så skulle det inte försvinna när motorn är lite varmare, huh? powerpak: Hade det varit fel på vanos så borde bilen ha haft felkoder som sagt, det har den inte. Lr, då borde ju BMW-verkstaden sagt något. Vad gäller CDV så tror jag inte jag har någon sån funktion, dom gångerna man släppt upp kopplingen lite för snabbt brukar det kännas rätt hårt i drivlinan. Verkar som det blir att uppgradera mjukvaran till en början. |
|
|
Jag har en 530i -02 och den har inga problem med ryckighet i låg fart alls. Så att det skulle vara ett typfel som Mosse antyder kan inte stämma. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Deimos: Det är inte säkert att du ser felkoder som direkt pekar på Vanos då det ger andra koder (läs trådarna som det hänvisar till via länken jag bifogade.) Bmw i USA förnekar tydligen detta fel som ett fabrikationsfel och OM det visar sig i diagnosen så byter de endast ut hela Vanosenheten a´ca 9000kr+arbete.. eller så uppgraderar tydligen programvaran så ryckigheten på lågvarv när bilen är kall försvinner (även om det beror på läckande vanostätningar.) Tydligen är det mera problem med vanosen på "ZHP"-modellerna dvs fabrikshottade 330 ci-bilar med m-paket osv. Absolut bäst vore det om det var något smidigt,typ ärg i någon kontakt. hoppas det löser sig till det bättre för dig, detta är bara exempel vad symtomen KAN bero på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.