|
|
|
|---|---|
|
Hej - Har haft bekymmer med min '93 E36 318iS M42. Tomgång pendlade up och ner - motorn kunde dör t.o.m. hursomhelst lämnade bilen till Theanders här i Lund. Dom byte lambasönden och ringde och sa att motorn skramla förförligt men de kunde inte göra något åt det. Jag frågade vad kunde det vara och de sa de visste inte. Jag hämtade bilen och tomgången var lika dåligt som innan, bara pendlade upp och ner. Jag körde hem och visst kunde jag också höra en skrapande ljud från motorn. Väl framme öppnade jag huven och ljudet verkade kommer högt uppe på höger sidan av motorn vid ventilkåpan. Ok, jag för först fixa tomgången själv eftersom Theanders hade inte klarat det. Konstigt eftersom de påstårs vara en BMW verkstad? Jag misstänkte tomgångsventilen eftersom byte av lambasönden hade inte hjälpt. Jag tog av ventilen och gjorde rent med WD40 såsom folk på denna forum har sagt man ska göra. Gjorde också rent sportfiltret. Det funkade!! Ute och provkörde igår kväll. Tomgången blev mycket stabilt. Kring 900 v/m, inget pendlandet. Nu är det bara det skrapande ljudet att fixa. Jag tror att det kan vara kedjespännaren som är kass? Ljudet hörs mest när man gasar. Bilen startar utan problem och accelererar bra och har kraft. Vad tycker ni? En sak jag märkte när jag var ute och provkörde var att förbrukningsmätaren visade 1.5 liter även när motorn var varmkörd. Förut brukade den visar 0.6/7 när man inte gasade bara cruisade. Min fråga är: Kan man justera soppa blandning så att det blir mindre fett. Finns det en skruv nånstans som på en vanligt förgasare eller justeras blandning automatisk av elektroniken? Kanske jag har sprayat för mycket olja på luftfiltret och täppt till. Jag köpte K&Ns renoveringssats. | |
|
Hej min 318is har oxå ett lite hårt ljud från framkant/topp av motor vid ca 2500-3500rpm.. jag misstänker helt klart kedja/rullar/glidskenor.. har helt ny spännare. Bilen är inne som bäst på BMW Verkstad de skulle göra en analys.. kan återkomma. ///vh Peter |
|
| Tack Peter - ska vara intressant att höra vad de säger. Ska ta bilen nu precis och göra en efterkontroll hos SBP nu när jag har fixat tomgången. de kunde inte mäter CO-halten sist eftersom lamban var kass och tomgången hade ballat ur. Sedan åker jag in till BMW på Tullgat. i Malmö och köper en kedjespännare. Jag tar flickvännens Golf - vill inte riskerar att motorn haverera på motorvägen | |
|
Hej hej... fick sorgebeskedet idag från BMW verkstaden.. Kedjan måste bytas. :( ///vh Peter |
|
|
Synd - men då borde det löser problemet och motorn kommer att gå tystare. Kontrollbesiktade min bil igår och alla avgasvärden hade ballat ur och var skyhöga. Har precis läst och svarat på Xenones tråd ang. detta. Måste forskar vidare, byte tändstifte och kolla slangarna noga, det kanske kommer in luft som lamban försöker kompenserar? - Besiktningsmannen sa att måste koppla bilen till datorn och programmerar om blandningen luft/bensin. Kan man göra så? Vill helst inte anlita Theanders i Lund, bäst kanske att prova Need For Speed i Malmö. Hoppas din bil bli fixad |
|
|
Tack tack.. jag kommer ej fixa den.. bilen kommer demonteras och säljas i delar. Har införskaffat en 318is 95:a som gått 9k mil istället. mvh Peter |
|
|
OK, hoppas att din nya 318iS funkar bra. Min bil känns mer eller mindre nyrenoverade nu. Need For Speed i Malmö har gjort ett mycket bra job - bytt ut bälgen mellan luftmassamätaren och insuget, det var ett stort hål på undersiden av bälgen som BMW i Lund missat och även bilprovning - det var detta som gjorde att CO halten hade ballat ur. Need For Speed har även gjort en oljeservice och bytt kedjespännaren. Bilen går mycket tyst nu, känns som ny faktist. Tobbe på Need For Speed har också bytt bussningar bak till länkarmarna. BMW i Lund (Theanders) var inne på att en ny beg. motor skulle behövs, "att motorn skramlade fruktansvärt och vi kan inte få ordning på det". Tobbe sa att motorn går fint och att bilen är bra. Jag ska behålla bilen nu och skjuta upp planerna att köpa en beg. Mini Cooper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.