AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.265

Turbon har börjat tjuta 530dat -02

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Imorse när jag gasade på lite extra vid ett trafikljus så gasade bilen bredvid på också, varvid jag gasade lite mer, då hörde jag ett ganska högt tjut. Jag tänkte att det var ett jädra liv på bilen bredvid. Bilen var ordentligt varm.

Sen när jag körde hem så hörde jag samma sak och förstod att det kom fråm min bil.

Jag ska åka in till verkstan, autopartner, imorrn och få det kollat.

Nån som har erfarehet av detta? Är det ett turbo-ras eller kan det vara nåt i bränslepumpen eller nåt annat? Väldigt dyrt eller bara dyrt?

Bilen hr gått ca 25 000 mil.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nu har jag varit på verkstan!

Enligt deras bedömning är det ett lagerljud i turbon. De tyckte att jag skulle fortsätta att köra tills turbon lägger av, om den gör det, sa han.

Är det nån på forumet som har råkat ut för detta och hur gjorde ni?

Om den klappar ihop, drar det med sig andra reparationer också?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det några j¨vla muppar, jag skulle då inte gå tillbaka till den verkstaden.

Du ska INTE vänta tills turbon rasar. dels kan du bli stående på vägen(onödigt och otrevligt) och dels kan turbon skicka iväg skrot in i motorn(i värsta fall) om den rasar ordenligt pga lagerhaveri.
Ersättningsturbo kostar 6-7000 från turboteknik.se om jag minns rätt.

Ett annat tips är att byta filtern till vevhus/toppventilation, denna gleggar igen efter en tid och kan leda till dålig oljefløde i turbon med förkortad levetid som resultat. Denna filter sitter närmast mot torpedväggen på passagerarsidan under den fyrkantiga filterboxen. Filterhus+filter kostar ca 500kr+30min jobb.

MVH
Sakke
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack Sakke.

Ska kolla filtret direkt!

Muppar på bilverkstäder är inte ovanligt!

Klara man som normalhändig att byta turbo?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag ringde en annan BMW verkstad och de sa att jag skulle byta direkt, så jag slipper motor-ras!

De vill ha 17 000 SEK för detta minus Januarirabatt 15%, Urk!

Ska kolla med Branzells också..
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
17000!!! Oj, köp utbytes för mindre än hälften och byt själv eller lämna på vanlig verkstad.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har letat utbytes men inte hittat någon, kanske för dålig omsättning på dessa?

Jag lämnade bilen på verkstan och får tillbaks den på måndag. De lämnar 2 års garanti på reparationen.

Köpte medvetet en väl begagnad bil till ett bra pris och då får man väl räkna med såna här grejor, den är faktiskt billig totalt sett i alla fall.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Här: Länk kostar den 9812 kr.
Dessa: Länk påstår sig ha till "alla" bilar. Kolla.
Annars kan säkert de absolut flesta trimfirmor se till att renovera nuvarande (lager+tätningar+ev. nya hjul och en balansering.)

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack för länkarna, men det verkar vara slut på lagret överallt. Har funderat på renovering, men jag har inte tid att vänta på detta.

Med ny(BMW utbytes) turbo, jobb och rabatter så slutar notan på ca 14 000 SEK. Men detta är ju betydligt billigare än en rasad motor...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En hyrbil under tiden bilen står still kan väl inte vara så dyrt? Om det inte tar 2 veckor eller mer förstås...

På Turbotech Länk kostade renovering av turbon endast 4 860:- inkl. moms (530 D, 730 D (99-) 2,9 D 454191-1-10 GAR GT2556VNT), en utbytes kostade nästan det dubbla hos dem.

Dock ska dessa krav uppfyllas:

"För att få en renovering gjord skickar du in din turbo till oss. Priset är lägre än det för bytesturbo men kräver att hus, roterande delar och wastegate går att använda.

Vi garanterar inte att prislistan är komplett. Det innebär att du själv måste vara säker på att artikelnumret i listan stämmer med det på din turbo för att du ska få rätt bytesturbo och för att prisuppgifter ska gälla."

GIK ger max 15% rabatt på renovering utav befintlig inskickad turbo...:

"Man kan också välja att sända in den skadade turbon för renovering. Ett alternativ till lägre pris. Turbon genomgår alla steg, med fullständig rengöring och kontroll av alla delar, montering med nya slitdelar, balansering av delar samt slutbalansering (VSR) av monterad enhet vid 60 000 –120 000varv/min. Alternativet renovering kräver att turbinhjul och turbinhus ej är skadade. Märk "RENOV" och skicka till paketadress, se adress nedan. Glöm ej att uppge namn och adress dit turbon skall återsändas, samt telefon-nummer. För "RENOV" är rabatten maximerad till 15%."

Mvh
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Jag bytte turbo i vår 530DT -99 för ett par år sedan.

BMW-verkstaden skulle ha omkring 18.000kr (varav ca 14.000kr för turbon).

Hittade istället en fristående diesel-verkstad som fixade det för omkring 10.000kr (i o f s sparade jag drygt 1.500kr då de glömde lägga på momsen på turbon).

Alla turbo-priser du får när du ringer runt är "bytes-priser" (även hos BMW). Jag fick dock en helt ny då det inte fanns några renoverade på hyllan för tillfället...

Om turbon rasar kan det tydligen rinna ut olja i katalysator och avgassystem, vilket inte är så kul...

/M

///Magnus
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
...vår bil hade också gått ca 25.000 mil när turbon började vina/tjuta.

Med vår OK-försäkring fick vi hyrbil under reparationstiden.

/M

///Magnus
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Turbon är bytt, plånboken 14 000 tunnare, men det känns skönt att ha gjort det. Jag vet inte om det stämmer, men jag tycker att bilen är lite rappare och drar lite mindre(inte mätt så noga), kanske inbillning bara.

Vad är nästa grej man ska förbereda sig på? Växellådan?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du inte märkt av nåt problem än så lär den hålla ett tag till, men automaterna från GM är något underdimensionerade.

molle325 jobbar med automater och har bra koll: Länk Länk Länk Länk Länk

Mvh
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
jag har en bmw 530d -99 och jag funderar på om min turbo börjar gå sönder låter illa till och från, visslar mer, men kanske är något som inte är tätt, så finns det väl en givare som styr turbons laddtryck, den kanske har pajat, tyckera att turbon laddar ibland och ibland inte

Bmw 530d touring-99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.