|
|
|
|---|---|
|
Hej! Monetarde nyligen en 16:9 navskärm, men det ville sig inte riktigt. (bilden fladdrade etc, provade alla möjliga tips för att få det att funka men det gick ej). Hur som helst, bilen fungerade normalt som den ska innan bytet, men efter det så började motorn "ruska lite" när man gav lite gas om man stod still. Provade senare när motorn blev varv att "varva på lite" och upptäcket att den började misstända från ca 3500 varv och uppåt. Detta var alltså med "neutral" i. Men när man kör bilen märks det inte. En kollega där jag jobbar har en diagnosmaskin som vi kollade med, och vi fick upp två felkoder i DME "Kontinuerlig spänning (+)" och "Aktivering MAP kylning". Den första felkoden försvann när vi raderade den, men den andra felkoden fösvann inte, den återkom hela tiden d.v.s "Aktivering MAP kylning". KOntinuerlig spänning kan ju nog härledas till att jag la av minuspolen när jag bytte skärmen. Vad är det som har hänt/vad kan vara fel? Detta är ju högst olustigt. Just nu har jag monterat tillbaka gamla skärmen (4:3) och det fungerar bra, men felet kvarstår. Jag har nu även lagt av BÅDA batterikablarna och ska ut och prova snart igen. Bilen den gäller är en MANUELL 740 e38, tillverkade 1997/11. MVH Andreas | |
|
Kollade i TIS, det är fel på den elektriskt kontrollerade termostaten från och med Juli 98 infördes en hel del förbättringar för fixa diverse fel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan också beror på låg kylvattennivå eller luft i motorns systemet som påverkar termostatstyrningen, men även byte av termostaten kan vara aktuellt Men tveksam på sambandet med tändningsmissar, de borde också vara reggade som felkoder specificerat vilken cylinder som stängts av. Just tändningsmissar vid 3500 -4000rpm brukar det vara en täppt katalystator som är orsaken. ///MVH Hasso Länk |
|
Thermostat Software and Oxygen Sensor/ Misfire Reprogramming Model: E38 – 740i/iL with M62/M62TU produced between April 1997 and August 1999 E39 – 540i/iL with M62/M62TU produced between April 1997 and August 1999 Complaint: The check engine light is illuminated, and upon further investigation fault codes 10-02 sensor pre catalyst (Bank 1), 12-02 sensor post catalyst (Bank1), 19-02 sensor pre catalyst (Bank 2), 20-02 sensor post catalyst (Bank2), various misfire faults, 139 or 140 Activation Map Cooling may be stored in the Engine Control Module (ECM/DME) after a software error. Remedy: Check the DME programme number and reprogramme the DME with CD21 or higher if necessary. If the fault code 139 or 140 has been stored in the DME ensure the thermostat wiring and thermostat are functioning correctly. Repair any faults before reprogramming the DME. Detta fann jag, men programera om DME? Varför? |
|
| Det hjälpte inte att byta termostat+karaktäristikgivare. Vad gör jag nu? | |
| Nu har jag även kollat att katalysatorerna är ok, alltså är det inte heller där felet verkar ligga...Lambdasonderna såg fina ut också. | |
|
Nu har det konstaterats följande: Var hos en verkstad, vi kan kalla den verkstad 1, där konstaterades det att min luftmassemätare tydligen skulle vara kass. Jaha tänker jag och ordnar fram en fungerande luftmassemätare och byter, provar att starta bilen och varvar upp, samma skit igen. Provade bara att starta upp en gång visserligen. Var senare hos BMW och gjorde en diagnos, och där konstaterades det åter LMM, men också någon knacksensor. Här är jag nu, skall snart åka och hämta ännu en LMM i hopp om att detta skall lösa mina problem. Men om det inte gör det då? Knacksensorer skall jag tydligen ha fyra stycken av, placerade bekvämt och bra UNDER insuget, (tack). Ärligt talat, vågar man ge sig på att byta dessa själv? Det ser ut att vara ett j*vla jobb att riva ned insuget och allt vad det innebär. Finns det något annat man bör passa på att byta när man ändå röjt bort insug osv? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.