|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade lite problem häromdagen, stod stilla lite för länge och måste laddat ur batteriet då jag dum som jag är hade all elektronik igång inne i bilen... Hur som helst så fick jag starthjälp och igång bilen... Nu är dock problemet att vid en kickdown eller fullt gaspådrag så bara varvar den och varningslampan i mitten (orange) börjar blinka! Det känns som ett övervarvningsskydd som går i för att den inte skall varva ur! Vad är det som är fel??? | |
|
Antingen så slirar den pga halka och lyser då helt normalt eller så har styrenheten fått lite hicka. Jag skulle testat med batterireset, lossa minuskabeln en kvart och återanslut, många buggar resetas med denna metod. FP |
|
|
Har inte ännu gjort en batterireset men kan ge lite mer specifik info om problemet. Det verkar som om lådan inte fattar att den skall växla från 4-5... Dock går detta steg bra att göra manuellt och sen efter det så fungerar det att hoppa mellan 4 och 5 på automaten. När man sedan kommer ner i hastighet så måste samma visa upprepas! Lite jobbigt... Styrboxen låter ju som en idé då det kom efter det att batteriet laddat ut och starthjälp fick användas. Återkommer efter testat reset! |
|
|
Sannolik orsak: Lådans styrbox får felaktiga givarsignaler från hjulens hastighetsgivare. Möjliga fel: Fel på givare, givarsignal, olika dimension på hjulen, olika lufttryck i däcken så de snurrar olika fort på rak väg eller i sämsta fall som sagts ovan, fel på utsignaler från ABS boxen till lådans box. molle |
|
|
Hade liknande fel på min 528. Det gick fint att växla man. men den ville inte lägga i 4 och 5 när man använde D eller S läget. Var en ABS-givare som var trasig(höger fram om jag minns rätt). Länkar till tråden där jag fick hjälpen. Länk Thomas |
|
|
Ok, börjar nu se ett visst mönster i detta... Jag går till botten med problemet! Allt detta började med en punktering på E4 mot Arlanda, lyckades rulla in i Märsta på hyfsat platt däck och köpa ett nytt. Annat märke men samma dimension... Kan ju dock vara så att det nu skiljer sig i ringtrycket!? Tänkte jag inte ens på... Hjulet var just också höger fram! Vilket skulle kunna förklara givarproblemet om det nu är det... Har en Vä bak givare hemma som jag skulle kunna prova med! Hade (trodde jag) problem med givarna i somras men då var det boxen och den är reparerad i USA och har sedan dess fungerat klanderfritt! Skall testa en reset, fylla exakt mängd luft i alla däck, kontrollera och har det inte blivit bättre ger jag mig på givaren alt. letar upp någon som snabbt och enkelt kan kolla felkoder! Tack för all hjälp! :) |
|
|
kolla om det hjälper att fylla luft innan du nollar minnet. kan du undvika att nolla är det bättre för lådan. molle |
|
| Fick du ordning på problemet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.