AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.381

Byte till elsportstolar!?

Tjena,
Jag saknar enkelheten med elstolar i min 525 M-sport. Det är så skönt att bara kunna sträcka ned handen och trycka på en knapp för att ändra ex vinkel på ryggstödet. Vet ngn här vad det kostar att eftermontera elsportstolar? Har själv ingen aning, men är rätt sugen. Jag är 180 och damen 165, så vi vill ha stolen ganska olika.

Tack på förhand,
Mikael
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Borde inte vara några problem. Få bara tag på stolarna och montera själv, finns inte kablar fördraget är det bara att ta plus från exvis cigguttaget och jorda i nån mutter till underredet. Har gjort såhär på flertalet volvo/saab inga som helst problem. Bara att ta strömmen där det är enklast och naturligtvis att säkringen klarar det :)

Har själv tänkt samma sak inställningarna på de manuella stolarna är under all kritik för att vara en Bmw. Eftersom det är olika hack så kan man ju inte ha den på ett halvt hack om man säger så. Det kan man ju på i stort sett alla andra bilar där man skruvar på en ratt för att justera ryggstödet.

Om du funderar på att låta Bmw montera i nya säten för dig så rör det sig säker om ett pris på 10.000:- per stol plus arbete.

Frågade på bilia att montera i nytt i en 850 skulle bli närmare 40.000:- helt sjukt, men det är ett antal år sedan nu..
Jag har bytt från manuella till elstolar i min E39. Hittade stolar på lagabasen och monterade i de själv. Inga större problem för att få det att funka. Drog bara en kabel med en hängsäkring bak till kopplingsplinten vid batteriet och en kabel satte jag fast i en mutter som håller fast stolen.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Just det ja det är ju det absolut bästa att ta från batteriet då det faktiskt sitter i bagaget på de här bilarna. Är ju inga stärre problem att dra dit en kabel. Sen kan man ju ha ström på de konstant på så vis också. Brukar ju vara så på originalmonterade säten :)
Tack för era svar!

Jag har kikat på Lagabasen, men de hade tyvärr inget som passade. Men det känns bra att man verkar kunna fixa detta själv. Ett alternativ hade kanske varit att köpa nya stolar direkt från BMW och montera själv, men det blir väl å andra sidan svindyrt.

Tack för hjälpen!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är ändå hyffsat lätt att hitta fina säten har själv hittat till ett flertal bilar. Köpa nytt är väl mest dumdristigt hehe Skulle va om man inte orkar vänta till rätt tillfälle.

Kolla på www.bildelsbasen.se måste finns där ju :)
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Kolla bara så att kontakterna som kommer upp från golvet passar med de nya stolarna du tänker köpa. Har för mej att det kan skilja en del på olika årsmodeller. Tänk också på att använd lite grövre kablar.

Annars är det inga större problem att byta. Jag hittade ett komplett paket med komfortstolar i samma färg som min inredning för 3 kkr och lämnade in dom på en firma som fixade till dom med lite ny färg i samma nyans och vips, så var stolarna som nya.

Det är ju så trevligt att göra bilen till "sin egen". En M-sport ratt, -02 och framåt, ACSchnitzer pedaler, aluringar till mätartavlorna...finns mkt på önskelistan.
Komfortstolar finns det några stycken på lagabasen och bildelsbasen. Fast minnet är nog tyvärr svårt att få till, det vet jag inte hur man ska göra.
Jasså, konstigt, jag hittar inga. Är nog för dålig på att söka.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Lugnegård: Här finns stolar: Länk

Vet ej om dom har baksäte men framstolarna finns och då borde det finnas baksäte också. Annars är det säkert inte omöjligt att få tag på det någon annanstans.

Minnet tror jag också blir svårt att få ihop. Sitter ju kopplat i dörren och då är det ju inte helt enkelt. Kan intyga att det går bra utan ;)

Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Lungnegård (glömde i förra inlägget)

Om du behöver rengörning eller färg för att måla om skinnstolar så kan jag rekommendera Texclean i Halmstad. Du kan alltid ringa och prata med Clabbe som äger firman. Han är väldigt hjälpsam och har många tips och råd.

Här finns dom: Länk

d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vad är det för skillnad på sport och komfortstolarna? Själv upplever jag sätena som antingen standard tyg/skinn eller sportskinn..?

Gärna bilder om någon har, komfortsätena hade nog passat mig väldigt bra :)
Själv tycker jag att bmw standardstolar är underkant när det gäller sittkomfort. Komfortstolarna har (enligt min rumpa och rygg) mkt bättre stoppning och helt otroliga inställningsmöjligheter. Bara en sak som att man ställer nackstödet elektroniskt är mkt trevligt. De ger ett stöd för hela kroppen som verkligen är värt en extra slant. Sen tycker jag det är mkt behagligt att kunna göra justeringar medans man kör utan att behöva riskera att åka i diket....
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
d.fagersten: Du kan titta i mitt galleri. Där finns bilder på komfortstolarna.

En detalj som jag gillar med komfortstolarna är att ryggstödet är delat så att man kan få den vinkel som man tycker passar bäst. Det finns även svankstöd och det bästa av allt tycker jag är att elstolar i sig går att ställa dem steglöst i alla möjliga och omöjliga lägen.

Håller även med Lugnegård att BMW:s standardstolar inte är särskilt bra. Hade mycket svårt att hitta en bra körställning när jag hade dom. Vet inte om jag vågar skriva det här (gör det ändå) men min gamla Mercedes E-klass med elstolar var det absolut bästa jag suttit i när det gäller personbilar. Med BMW:s komfortstolar blir det bra men inte lika bra som i Mercan ;)

Är du redan användare? Logga in i menyn.