AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.556

Trög växelspak, automat e34

Sc
45
Schyman
530I -94
Har problem med växelspaken på min 525iA -91. För någon månad sen vart den väldigt trög när man väljer läge, när man kör så växlar lådan helt okej, inget problem där.

För ungefär en vecka sen så ställde jag bilen på kvällen, morgonen efter så var växelspaken helt okej igen, var så i några dagar sedan så blev den lika trög igen, går lätt mellan P och R men resten går jättetrögt, 1 får jag inte ens i går inte att dra spaken så långt.

Jag har ingen koll på vad det är för konstruktion på detta, kan man komma in i utrymmet under plattan runt växelspaken på något sätt, och isåfall hur?

Tacksam för hjälp!
Sc
45
Schyman
530I -94
Ingen som har något tips, nu får jag inte i P längre, får ställa den på N och dra åt handbromsen istället. Vad kan trögheten sitta i?
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Du lyftet på plattan i framkant efter att ha tagit loss handtaget på spaken. Sedan kan du plocka bort den gula delen som bestämmer växellägena i lådan. Kolla att den funkar som den skall, går att pilla isär och göra rent, jag fick göra det på min då lådan blev osäker på vilken växel som låg i och gick ned i nödläge.

Sc
45
Schyman
530I -94
Tack för svar!

Då ska jag kolla upp det så fort det går, nu när jag skulle hem på lunchen så fick jag inte i backen, lite besvärligt då.

De enda lägena jag nu kan använda är: D, 3 och 2. För att starta bilen så får man pressa spaken upp mot N så den hamnar mittemellan D och N sen vrida om nyckeln.

Men handtaget, hur tar man bort det, är det bara att skruva bort, eller sitter det med nån skruv?
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Det sitter med en insexskruv på baksidan av handtaget.
Sc
45
Schyman
530I -94
Tänkte bara informera om att det var vajern som går ner till lådan som krånglade, lyckades smörja upp den så det fungerar. Men när jag har våldat i växlarna på slutet så har jag skadat den uppe vid spaken så jag får nog införskaffa en ny ändå, men nu fungerar det hyfsat iaf.

Nån som vet vad BMW tar för den vajern? Och jag tänkte byta den som känner vad spaken står i för läge går på också. Tänkte byta den på en gång också då den glappar lite.
Sc
45
Schyman
530I -94
Skulle ju fråga vad den som känner vad spaken står i för läge kostar. Tror det är dags att gå och sova.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
www.realoem.com

Priserna där är inköpspriser i dollar. Gäller det e34, gångra priset i dollar med en faktor på 8 så får man en ungefärlig indikation på vad delarna kostar hos BMW.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.