AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.784

Vilken färg?

Jag tänkte måla packväskorna på min mc (det är ingen bil men det är iallafall en BMW).
Vilken färg är tillräckligt slitstark?
Ytan på väskorna är samma som på en kamaza verktygssats (samma gröna knottriga) jag vill ha ytan mattsvart så de ser lite modernare och diskretare ut.
Håller vanlig lackfärg? Passageraren sitter ju och "gnider" benen mot väskorna hela tiden.

...................Mattias...........
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Gröna packväskor, vad har du för konstig BMW? Jag har svarta packväskor på bägge mina hojar.....
Skämt åsido så är plasten i packväskorna väldigt 'fet'. Det går att lacka, men man bör nog veta exakt vad det är för slags plast - billackerare har tillgång till olika mjukgörare att blanda i färgen, beroende på vilken sorts plast det rör sig om. Problematiken är densamma när man lackar plastdetaljer på bilar, t ex stötfångare och backspeglar.
Enklast är väl annars att försöka byta väskorna mot ett par som redan är svarta? Tror ett par bättre beg. väskor går att få för samma pris som det kostar att lacka de du har.
Det är en 650 funduro-94.
Toppboxen är (tror jag) BMW orginal, iallafall är den svart och slät.
Sidoboxarna har jag glömt vilket märke de är men loggan på dem består av en noshörning, Som jag skrev innan så är de gröna så de passar inte in så bra då resten av motorcykeln är röd, grå och svart.
Boxarna är flera lager hårdplast så de är helt stumma, behövs det ändå mjukgörare i lacken?

.................Mattias..............
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Mjukmedlet är inte bara till för att det ska följa materialet det gör också att det fäster bra på feta ytor

Henke
M som i Motor
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mjukgöraren behövs definitivt - det måste dessutom vara rätt sorts mjukgörare, avpassad för plastmaterialet. Som Henke påpekar är mjukgöraren också till för att få vidhäftning.
Sprayburks-lackning avrådes bestämt, det slutar med stor sannolikhet i att färgen börjar flaga.
Jag tror det är bättre att försöka hitta andra sidoväskor i lämplig färg - kolla annonser på t ex Blocket, eller gå in på forumet på Länk där det finns en annonsmarknad. Dina gröna kan du säkert sälja via samma kanaler!
Kanske säkrast att köpa andra väskor då, eller nöja sig med de gröna trots allt så kör jag nog med bara toppboxen 98% av tiden. fast hade det funnits någon "mirakelsprayfärg" så hade det ju varit lätt att "bara" spraya dem.

................Mattias.....................
Det finns ju "plasthäftgrund" på sprayburk i biltillbehörsbutikerna. Jag antar att de är lite universal för de flesta plaster, men hur bra de är har jag ingen aning om.
Annars kanske man kan gå till en som säljer riktig lack och blandar i sprayburk. De borde väl även kunna blnda färg med rätt "mjukgörare". Bara du vet vad det är för sorts plast. Det är väl märkt någonstans kanske.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det slog mig att det kanske kan funka med vinylsprayfärg, sån man använder för att t ex fräscha upp sunkiga dörrsidor. Den blir inte blank, men eftersom du säger att ytan i alla fall är knottrig är det kanske helt OK?
Nu kanske ni lynchar mig men jag har använt biltemas kofångarfärg med bra resultat. (mattsvart plastfärg)

En god ide vore kanske tvätta västkorna med avfettning och att svetta ur packväskorna ordentligt (värma dem på ngt sätt) samt tvätta dem grundligt med med siliconborttagare/specialthinner efter att man våtslipat dem.

Har bla lackat skrapade kofångarlister med denna färgen med gott resultat. Verkar vara ganska tålig mot nötning i form av roadkill samt högtryckstvättning i alla fall.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.