AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
578

Kompressordel Turbo?

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Jag undrar lite hur det funkar med kompressordelen på en turbo. Om man har en mindre kompressordel som ger samma tryck i bar som en större kompressordel så måste väl det ge lika mycket effekt som den större, eller?

Skillnade som jag förstår, är att man med en större kompressordel kan få högre laddtryck.
ska du ha både kompressor och turbo?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Ehh nej, jag ska inte ha både turbo och kompressor. Varför undrar du det?

MVH
Fredrik..
jaha, nu fattar jag vad du menar...

då kan jag svara... jo, det borde vara som du skriver, men samtidigt behövs det ju mera avgastryck för att kunna driva den störra kompressordelen.

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Ok, tack för svaret.

Läste någonstans om en klille som laddade 0,9bar men efersom turbinstorleken var så liten jämfört med laddtrycket, så var det inte så mycket, vad menade han med det ?
det är ju inte bara ´trycket som är intressant, utan flödet... ska ju in mycket luft i motorn, men får man högt tryck så är det ju relativt till flödet tycker jag..

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Så en mindre turbo med typ laddtryck 0,9 har mindre verkningsgrad än en större turbo med samma laddtryck?

Stämmer det?
nja, laddtryck är ju laddtryck...

men en liten turbo får ju jobba mera, och blir därmed varmare, så man får ha en större IC, så mycket vet jag.. mycket mera kan jag nog inte hjälpa med.

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Ok, tack för alla svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.