AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
934

skillnad förutom motor mellan z3 2.8 och m?

sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Vad skiljer i övrigt mellan dessa bilar? Utrustnign bryr jag mig inte om, tänker mest på chassie/bromsar etc. Har 2.8 lamelldiff?
Bromsar på M, förmodar jag är samma som på m3? Och därmed hjulspindlar? Skiljer bkvagnen något mellan dem?
Verkar som om det är svårt att hitta en vettig m-coupe under 200, men en klart prisvärd 2.8 för 130 (eller mindre)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
M-modellen har bredare spårvidd bak än 2.8 och lamelldiff är standard på M och tillval på 2.8.
M har grövre bromsar än 2.8.
Chassit skiljer, M är lägre än standard 2.8. Har 2.8 M-chassit som tillväl är den dock minst lika låg.
Framvagnen på en M är direkt tagen från E36M om jag minns rätt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Sen skiljer ju givetvis en hel del i karosseriet men det vet du nog redan om.
M-sportstolarna är ju standard i M också såklart, medan sportstolar är ganska sällsynta i 2.8.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Ok tack. Verkar som om man får köra på en m-coupe isf.
Var precis som du, inne på att hitta en m coupe strax under 200 tkr men har givit upp den tanken för länge sedan... Känns helt klart bättre att satsa på en m coupe med fin historik, lägre miltal etc och således lägga till en slant... Och visst skiljer sig modellerna åt, precis som Highwaystar säger! Jag var jättenöjd med min 2,8 liters coupe men gjorde efter det köpet, misstaget att provköra en m coupe - vilket jag aldrig skulle gjort då jag nu är "fast"... =) Däremot vet jag ingenting om 3,0 litarn - någon som har erfarenhet av denna?

/A
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Grabbar... Jag har provkört Z3MR ett par gånger då min flickväns bror har en sådan så jag vet vad lida är. Jag kör runt med fnuttiga 140 hk, jag skäms när jag drar på. Så snacka inte skit om 2,8, det är fan supersport i mina ögon :)
Hehe - 2,8 är helt klart en underbar motor men det beror väl också på vad man har för referenser... Men 1,9 måste väl vara helt ok ändå? Bilen väger ju inte särskilt mkt..?

/A
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag har haft både 2.8 3.0 och nu har jag en M roadster... motormässigt tycker jag att alla 3 motorer är helt underbara...

Det beror bara på hur mycket effekt man känner att man behöver... men 2.8'an är ju tokskön att köra och flyttar ju rätt bra på sig ändå.

Men sen är det ju som sagt var lite andra grejer som skiljer M mot dom andra.

/Magnus

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.