AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.611

Reparera EDC dämpare, vilken olja ska de vara i

Sida 2 av 2
Jaha..kollade pris på nya dämpare o fjädrar runtom när jag hämtade delarna hos BMW idag...Kostnaden för 4 EDC-dämpare samt 4 fjädrar är makalös 50060kr...När jag fråga förra året var det under 40"...En rejäl prisjustering. Dämpare fram/bak: 10925kr/st resp 12250kr/st. Fjädrar bak/fram 960kr/st resp 895kr/st...
Ansåg själv att 40" är "OK" om man handlar när det är 20% rabatt, blir ju endast 32"...Men 50" är ju helt otroligt...Får väl maila runt till diverse BMW-handlare i Europa o se var man kan få bäst pris, eller om man skickar iväg de på rep...Vette katten vilket som är bäst...
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Har en bakdämpare stående i garaget som läckte lite. Skall prova att göra som du har gjort. Vilken sorts olja samt mängd i bakre dämpare?
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
vet inte hur de ser ut bak.
Har endast gjort det fram.
Oljan är en specialolja för hudraulik

Its not the smell that kills, its the FART
sw
460
swe-boy
420D -15
Bilder vill man se
au
362
audidriver
540iAT -97
OJ! 50 000:- !

ärligt talat så vet jag inte hur det vore ekonomiskt försvarbart att hålla bilen original om dämparna sa upp sig!

iofs behöver man väl kanske bara byta parvis om nån går sönder men ändå!!!

Man får viss förståelse för de som byter till eftermarknadsprylar. tråkigt att det ska behöva vara så onödigt dyrt, för någon "rocket-science" är det ju inte frågan om...
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Audidriver: Du har då taf "tur" i det avseendet då du har en 3,6, således ingen EDC utan vanliga dämpare (dock nivåreglering bak, med dyra dämpare orig).
Ja prissättningen på EDC är hutlös, det finns inget försvar för det. Priset bara stiget trots att utvecklings- och andra kostnader måste vara nollade länge sedan (EDC användes ju i Alfa 164 QV, E32, E31, E39, E34-inte i alla modeller me ändå....)
Inte "rocket science" men detta var rel avancerade grejer när det begav sig.....
BMW förlängde ju licencen till ensamrätten ca ett år sedan, så BOGE får inte sälja EDC dämpare till andra än BMW (altså dämpare avsedda för BMW modeller) inte reservdelar heller.
Dock vet jag inte om detta var gjort för att försäkra tillgång eller för att roffa åt sig pengar- om man ser på prissättningen så lutar det ju åt det sista.....

MVH
Sakke
au
362
audidriver
540iAT -97
hehe, grejen är att motorn är bytt i min bil, det är en -92b. så jag har de dyra dämparna.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Så du har en svag motor och dyra dämpare..... ;o)

Jag ska få mina ombyggda i England iaf.

MVH
Sakke
au
362
audidriver
540iAT -97
hahaha "svag"...

ja allting är ju relativt....
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Ang. att leta dämpare i utlandet kan jag upplysa om att i Berlin kostar EDC-dämpare och fjädrar runt om till en M5 -95 4851 euro hos ÅF.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.