AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.609

Reparera EDC dämpare, vilken olja ska de vara i

Sida 1 av 2
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Som rubriken säger, vilken olja är det i stötdämpare? Har hittat en smidig lösning på detta problemet. Detta förutsätter att ventilerna och elektroniken är helt. I mina dämpare har packboxen gått sönder med följd att oljan har pressats ut. Har hittat en lösning att ersätta denna. Behöver tips på olja

Its not the smell that kills, its the FART
sw
460
swe-boy
420D -15
Folk vill nog ha mer info vad du snillat ihop
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Kan tänka det:-)
Har konstruerat en lösning på att ersätta packboxen uptill.
Detta förutsätter att dämparen är hel inuti.
Det vanligaste problemet är att oljan läcker ut uppe i packboxen pga slitage, ålder och de gör att den torkar sönder.
Kommer att montera denna lösning i helgen och se hur det fungerar.
Isåfall är det en enkel och billig lösning.
Men som sagt, oljan som ska vara i. HAr haft en disskussion med en firma på orten angående oljan och de verkar ha löst sig med det.
Återkommer med mer info snart

Nu vet jag inte på vilket sätt EDC-dämparna är förlutna i "ovankant" men om det är en "gängad hylsa" (som på mina "gewinde-dämopare" till min Passat) så är det ju enkelt att öppna dämparen, byta packboxen...
sw
460
swe-boy
420D -15
Hade det varit så enkelt så hade nog alla redan gjort de istället för lägga ut 40000:- på nya.. tror du inte det?
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Det är ingen gängad hylsa, därav lite meck.
Swe-boy: man ska ju komma på lösningen oxå :-) Har pratat med de som har gjort försök innan och de var VÄLDIGT hemlighetsfulla.

sw
460
swe-boy
420D -15
"hemlighetsfulla" ??
för vad?.. för att de gick åt helvete? eller för dom inte vill dela med sig?

Jag har inga probl med mina dämpare så jag har inte brytt mig om de, men när den dagen kommer så ska jag nog fan luska ut nått.

Jag har läst oändligt många trådar ang dessa dämpare och tillockmed en firma har åtagit sig och gjort tester med renoveringar ,vilket jag har för mig gick åt helvete.
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Hemlighetsfulla med att dela med sig handlade det om.
Har oxå läst dessa trådar, men eftersom de inte delar med sig av erfarenheter kan jag ju inte spekulera i detta innan jag testat och de bör jag göra i helgen.

Jag har en dämpare liggandes till från min M5-91:a som jag bytte på om någon vill experimentera på, den har läckage i packboxen, finns i Ånge/Sundsvall.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Piddemannen: Intressant, håll oss uppdaterade har det går med dämparna. Själv har jag en M5 med sprillans EDC. Härlig känsla med fräscha dämpare.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Desvärre så är det nog en kortvarig lösning att bara byta packbox då det är sannolikt slitage/repor etc på dämparskaftet som gör att det snart börjar läcka igen. Detta har kommit fram på de försök som har gjorts. Det gäller att byta skaft och annat smått och gott i dämparen.

Att folk inte delar med sig av lösningar till dyra problem har jag ingen förståelse för, såtillvida vederbörande inte har tänkt att ha det som sin levebröd, då är det ju en annan femma.
Man tappar ju ingenting med att dela med av erfarenheter annars.

Vet att det går att bygga om EDC med framgång men för göra detta hållbart kräver en rätt så omfattande rehabilitering då det inte bara är packboxarna som slits under de 20000mil som det tar att köra slut på dämpare.....

MVH:
Sakke
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Har nu testat att ersätta packboxen ovanpå dämparen och det lyckades att få den att fungera. Denna lösning förutsätter att dämparen inte är sönderrostad runt skaftet nära packboxen.
Dvs de måste gå att svetsa fast den nya styrningen till packboxen.
Sen gjorde jag en "oljeplugg" på baksidan av dämparen så det gick att fylla på olja. HAr även fått tag i en olja som fungerar till detta och har likvärdig viskositet med original
Om det skulle läcka kan man fylla på olja om de skulle läcka.
En enkel och relativt billig lösning som förutsätter att elektroniken fungerar som den ska.
Detta BÖR ses som en "upfräschning" av dämparen .
Har kört ca 100 mil sista veckan och de läcker inte.

DrSakke: Vet du hur det går för den engelska firman som renoverar dämparna? Har de lyckats få till hållbara dämpare? Skall hämta samtliga monteringsdetaljer (fjäderbenslager,insatser,bultar,brickor,tryckackumlatorer,tryckslangar mm) till de nya (eller repade) dämpare/fjädrar jag ämnar köpa, ska de va nytt så ska de va nytt till sista lilla brickan:-), var inte så dyrt som jag trodde ens, ca 6700 inkl 20% rabatt, nu återstår bara dämpare/fjädrar för ca 40" eller runt hälften(???) om den där engelska firman kan garantera hållbara dämpare...
sw
460
swe-boy
420D -15
Piddemannen.
Skulle vara intressant att se hur du gick till väga med foto, och lika spännande att höra fortsättningen.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Dawwe:
Jo, det har lyckats, de har testat två uppsättningar bakdämpare(enklast att få till tydligen) och en uppsättning fram i några tusen km nu utan problem.
Problemet med framdämparna var ju att trots att de såg ok ut så var skaftena så slitna att man var tvungen till att tillverka nya.
I tillägg är packboxen uppgraderat till en mera modern design med flera "läppar" + att man har lagt till en skrapring ovanpå för at förhindra att skit kommer in i packboxen.
Det också viktigt att ersätta genomslagsskydd eller "secondary shock absorber" som den heter i ETK. De ombyggda dämparna skall leveras med nya sådana.
Ombyggningen är ganska omfattande och slutpris har inte blivit klart ännu (under den veckan kanske,faktiskt) , första estimat var ju ca 500£, tror det blir ngt dyrare nu men oavsett bara ca 25/30% av nypris.....
kolla www.m5board.com , e34 m5 sektion for vidare info....
MVH
Sakke
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Jag kan ju säga att de delar jag tagit framframdämparna kostar ca 1900:- inkl 1,2 liter olja. MEn då har man ite bytt skaften och de bör vara i bra skick

DrSakke: 500-700£ för alla 4?Låter "billigt"! Vore intressant om du postade det slutgiltiga priset (för dämpare runt om) samt kontaktinfo till företaget.

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Piddemannen:

Om de du har gjort funkar så ska du ha en eloge. Men om du sedan berättar mer ingående hur du gått till väga då ska du få 2 st eloger :)

///Micke
M5:an
Länk
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Har gjort en "hylsa" som passar utanpå dämparen med bra passform. Inuti denna har jag svarvat ur en ansats så det får plats en packbox till hudraulkolvar i rätt dimension.

Denna Hylsa har jag sen tigsvetsat runt om på dämparen. Sen har jag borrat hål på baksidan och svetsat dit en M8 mutter i benet och fyllt på olja där. Sen drog jag dit en M8 skruv med kopparbricka. Vips klart.
Givetvis har jag bytt dammskydd och genomslagsgummi.
en enkel lösning i mina ögon.
Kan göra fler hylsor om det finns intresserade.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Dawwe:
Som sagt gå på www.m5board.com och kolla där, det dyker en egen tråd om pris och hur man beställer när allt är klart. Nu finns det en aktuell tråd med kommentarer om testningens framgång och problem som man har mött...
ja, första estimatet var 100£/stk bak och 150£/stykk fram men då var planen bara att byta packbox etc. Nu blev det ju en del mer......

Piddemannen:
Du har väl kapat bort den gamla toppen med den gamla packboxen, eller???
Det är väl bra om det fungerar, grattis!!!!
de är nog inte lika bra som nya och dämpkraften kan avvika från det som är original, men är dom täta så har man iaf fungerande dämpare.....

MVH
Sakke
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Nej.
den gamla packboxen sitter kvar under. Den gör ju ingen skillnad där den sitter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.