|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Blev ägare till en 323 E30 för ett tag sen. Men nu har problemen kommit. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om frågan varit uppe tidigare här på forumet. Ni får gärna länka direkt till den tråden då. Ska försöka förklara och vara så tydlig som möjligt med mitt problem ( Är inte så värst bil kunnig ). ja då kör vi... När jag köpte bilen gick det väldigt bra i motorn känndes det som. Ryckte till någongång vid 140km/h eller så. och lite dålig och svajande tomgång, Men det va allt. Dagen efter när jag skulle starta den så hoppade den igång lite trögt, Och gick väldigt dåligt kanske 500m ( Blöddrade , hackade ) men kom sen igång och gick som kvällen innan. Bilen blev stående några dagar efter den turen. Och när den skulle startas på nytt så va det samma visa som tidigare. Men nu hade den ingen tomgång i huvudtaget i början. Fick sitta med säkert 10min och små gasa i den innan den kunde hålla sig vid liv av sig själv. När jag åkte iväg så gick den väldigt dåligt ( blöddrade osv ). Och gick inte bra fören kanske 2mil senare. Dessutom sköt den eld ur avgasröret (Avgassystemet är utdraget vid passagerar dörren då det har rosat sönder , Men har ett helt nytt från grenrör och bak liggandes som jag ska byta till.) flertalet ggr. När jag väl stannade (3mils resväg) så hade den dålig tomgång igen och ville dö om man inte gav gas. Vart bra grinig på bilen efter det och har låtit den stått tills nu när jag tänkte byta avgassystemet iallafall. Då är det samma visa igen.. ingen tomgång...blöddrar... låter som den inte ihuvudtaget går på alla cylindrar. Och nu går det även inte att varva den mer än upp till kanske 3000varv. (den svarade bra på gas dom tidigare gångerna). Så ja... nu är den helt omöjlig att köra med. Så tar mig inte ens till smörjbryggan för bytet av avgassystemet. En annan sak är att den drar grymt mycket soppa. Så jag ANTAR att den får ALLDELES för mycket bensin. Killen jag köpte den av nämnde något om att det satt värre spridare i den nu , men han lät välidgt osäker själv så jag vet inte. ( Har säkert vart ett turbo bygge det här ). I övrigt går den bra ...inga missljud...fin i lådan.. inga knackningar i motor osv. Men den blir alltså helt dränkt i soppa verkar det som. Så var någonstans ska jag börja? .. skulle bli väldigt glad om någon vänlig själ skulle kunna skriva upp några punkter vad jag ska börja testa. Jag har absolut inte tummen mitt i handen så det är bara att vräka på med grejor! :-) Stort tack på förhand! Mvh / Hasse | |
| Ta loss en spridare och kolla vad det sitter för några till att börja med, att byta ner sig till originalspridare borde bli billigt omman hittar begagnade förståss. | |
|
Frifart: Ok , Det ska jag göra! , Ska börja meka med den nu på lördag. Någon som har något mer tipps på vad jag ska kolla upp? / Hasse |
|
|
Kolla också alla tänddelar. Låter lite som det kan vara dålig fördelare/rotor. När den blöddrar, är det på samma cylinder varje gång eller blöddrar den på alla cylindrar? Hur ser tändkablarna ut? Jag har haft problem med att bilen blöddrar och går piss med dåliga kablar. När bilen väl började bli varm gick den bättre. Om du inte vill köpta nya kablar bara för att testa om det är dom, kan du göra rent kablarna noggrant och sedan spraya kablarna med silikon-spray. Det brukar kunna hjälpa en del. Att den sprutar eld beror precis som du säger, på oförbränd bensin. Det behöver inte vara så att den får för mycket, utan bara att den inte kan förbränna den mängd som den ska få. Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Tack för det tippset! Va ute och tog ur stifften nyss .. och mycket riktigt så va dom kolsvarta och stank bensin. 3 av dom va även OLJIGA på skruv greppet och ner en bit på gängan (Ventilkåps packningen?) Sen fick jag se rätt så mycket Grå aktig sörja nere vid oljefiltret på själva motorblocket. Kommer dock inte från filtret utan ser ut som det kommer högre upp. Har runnit ner hela vägen så det droppar på marken. Vatten blandat med olja? ... Är det topplocks packningen som gått då? Mvh / Hasse |
|
| ... efter jag sett den där sörjan så orkade jag inte göra något mer med den. Utifall det just är topplocks packningen som gått | |
|
Har plockat ur en spridare nu ... Nummret som står på den är: 280 150 716. Alldeles ovanfö det nummret så finns nummret: 550. Och där kontakten ska in på spridaren står: 086 Orginal eller inte? ( Bild kan ordnas om det skulle vara så ) |
|
| svårt att säga såhär, men det där 280 .... känner jag igen. Ska kolla på mina originalspridare till 323E21 och se vad det står. | |
|
Ok ... Jättesnällt vore det! Mvh / Hasse |
|
| Länk Knappa in ditt chassienr (de 7 sista tecknen) så kan du efter lite "bläddrande" få fram original artnr (eller det som går att få tag på idag....) | |
|
Tack så mycket för den kanon sidan Dawwe! Hittade följande: 03 INJECTION VALVE FD*852 6 09/1985 13641726989 $75.61 See SI 130389134 (Länk: Länk ) Ja nummret stämmer ju inte alls överens med det som står på spridarna nu. Så vad tror ni? ... kan man lita på det där och anta att det INTE är orginal spridare jag har sitter där? Spridarna har ingen utmärkade färg eller någon logga (Typ bosch eller nått). / Hasse |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett rejält bump, men när jag ändåså håller på att kolla upp detta till min egen 323i E30 så kan jag lika gärna fylla på med lite info - om någon skulle hitta den här tråden vid en sökning. Det nummer som står på spridarna är tillverkarens (Bosch, Lucas, Nippon Denso med flera) egna artikelnummer. Det nummer som står i BMW:s reservdelskatalog ETK (www.realoem.com är en online version av ETK) är BMW:s egna artikelnummer. De flesta E30 323i hade Bosch som spridare monterat original. Och då var det Bosch 0 280 150 208 (BMW art.nr 13 64 1 284 408) som satt där. Så detta är de spridare du bör hitta på en original E30 323i. Dessa 208:or flödar 133 cc/min. Nu stod det dock 280 150 176 på spridarna som "Vinterland" hittade. Betyder att det är Bosch 0 280 150 176 spridare. Dessa satt bland annat på E30 320i så jag gissar med ganska stor säkerhet att någon flyttat över spridare från en E30 320i till den E30 323i som "Vinterland" har/hade. Nu flödar dessa 176:or 134 cc/min och är hög-ohmiga (precis som 208:orna) så utifrån de faktorer ska det inte vara några problem att använda dessa. Spridarna i E21 323i däremot är från en helt annan värld - de har inte ens någon elektrisk anslutning! Detta för att E21 323i kör med K-Jetronic systemet medans E30 323i kör med L-Jetronic systemet. L-Jetronic styr mängden bränsle genom att man håller ett konstant bränsletryck och öppnar spridarna en kort tid under insugningscykeln (ju längre spridarna hålls öppna desto mer bränsle sprutas in). K-Jetronic däremot styr mängden bränsle genom att variera bränsletrycket. Spridarna skjuter alltså in bränsle hela tiden, men mängden styrs genom att variera bränsletrycket. Det är två helt olika grenar av bränsleinsprutning. L-Jetronic tillhör familjen "Pulsed Injection Systems" och K-Jetronic tillhör familjen "Continous Injection Systems". K-Jetronic och dessa varianter användes mycket av Porsche på 70-talet och Audi på 80-talet. Som kuriosa kan nämnas att Ferrari Testarossa använde sig av KE-Jetronic systemet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.