AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.928

Fylla på olja själv?

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Efter 850 mil började den gula oljelampan lysa i bilen. Ska bort till BMW imorgon och fylla på då jag har brått iväg till jobbet så det måste gå fort. :)

- Men nästa gång det börjar lysa kan man väl köpa egen olja och fylla på själv så man slipper köra bort till BMW varje gång lampan lyser ?

- Det är väl Castrol SLX olja som BMW använder?

- Var kan man köpa det?
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag hittar Castrol SLX Professional Powerflow LL04 0W-30 på Micro för 185 kr.
Finns det inte billigare ställen att handla på?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Tycker det låter billigt, köpte en liter Castrol SLX på Förenade Bil för 250kr häromdagen.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Okej, jag fyllde på själv, 198kr för en flaska hos bendth bil i halmstad.
Brukar finnas privat-annonser med bra priser.
En bra ide kan ju vara att titta här på Powerbörsen!
Sök och ni skall finna, både här och övriga annons-siter.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
250:-/lit. är rena rånet för SLX:en. Handla inte där. Jag gav 140:- hos lokal aukt. BMW-verkstad. Vet inte om han var extra snäll då. Här handlar man också för 140:-/lit: Länk.
På mapodo.de ligger den på ca 80-90:-/lit. Tänk att så många svenskar lever på rena prispåslag...
pt
22
ptja76
BMW X3 3.0d -07
Hur lång tid tar det innan oljan runnit ner slagit på 1 liter på min nu(lampan tändes) men visar fortfrande att det är för lite, men den visar helt okej på oljestickan?
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
min släcktes ganska omgående.
pt
22
ptja76
BMW X3 3.0d -07
Ja den lyser inte men kollar man på den elektroniska mätaren i bilen så säger den plus 1 liter ändå.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
En liten fråga bara, hur kommer det sig att den drar så mycket olja? Har haft min Z3 2,8 liters motorn i nästan tre år snart och har aldrig behövt fylla på olja på den, förutom vid service tillfällena.

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Ingen aning varför jag fick fylla på, kanske för att det är en ny bil?
anyway, jag har bara fyllt i olja en gång under 1100 mil körning.
pt
22
ptja76
BMW X3 3.0d -07
Det är första gången sedan jag köpte bilen gått 2000mil som jag fick fylla på olja. Så ja kan undra varför den inte nöjer sig med att man fyllt på en liter olja. Man kan ju undra vad som är normal?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.