AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.299

Banåka, vilka fälgar - däck rekomenderas?

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hade tänkt åka lite bana i sommar och behöver fälg å däck till detta. Vad rekomenderar ni?

Jag vill att fälgarna skall vara så lätta som möjligt samt få en lagom däcksbredd på däcken. Bredare är ju inte alltid bättre antar jag?

Jag hade inte tänkt köpa nya fälgar, utan det kommer bli begagnade. Skicket kommer inte spela någon större roll heller.

Är plåtfälgar bra till banåka? De är ju extremt lätta, men kanske inte kyler bromsarna särskillt bra?

Vad tror ni om 7,5" x 17" med 225-däck runt om?

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Hej
Skoj att du tänker ge dig ut på bana :-)
Jag rekomenderar billiga fälgar före lätta (och dyra). Självklart är det bättre med lätta men inget du (och jag) som amatör märker av på en så oanpassad bil som en orginal ändå är.
Själv har jag köpt billiga fälgar från exempel gummihuset eller wheelbase för bankörning.
Jag har kört med 8,5" bred fälg på 225 på min förra bil och skulle nog rekomendera åtminstonde 8" till 225 för banåkning. Däcket "rullar" mindre på fälgen om den är lite bredare eller nästan för bred som jag kört med 8,5" till 225.
Det framgår inte vilken av dina "leksaker" som ska få prova på bana, men då du skriver 17" så antar jag att det är 1:an. Eller?
exiZ
Det var min första tanke på fråga med ända tills jag kom på att det var ettserieforumet han frågade på och då antog jag sonika att det var ettan :-)
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jo, det ska bli kul. Har endast kört några banträffar med bmw cs innan, men då har det varit med mina gamla e21or.

I sommar tänkte jag testa lite med nya 1an.

Så då är 8"-8,5 mer lagom alltså. Ang. diameter på fälgen, klarar man sig på 17" om man väljer riktigt bra däck?

exiz: Bebisen i garaget kommer kanske inte hinna bli klar till i sommar, så då får det bli diesel så länge. =)

Mvh Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Groze: Fälgar till bra pris. Länk Du får kolla skillnad ET mot orgininal och ev använda spacers på bana. Beggade R-däck ger optimalt fäste. Plåtfälgar är inte lika vridstyva som en alufälg. Rejsa.nu:s forum kan innehålla ev spår ev R-däck, Magnus är en gammal BMW-räv:)
Mvh
Asken
Jag borde tagit reda på det själv, istället för att ställa en dum fråga :)
Min erfarenhet är att gamla blankslitna R-däck inte har så vidarevärst bra grepp.
ja jag skulle somsagt rekomendera 8.8,5". Större än 17" finns absolut ingen anledning, det blir bara dyrar däck. Många strävar tvårtom att ha så små hjul som passar bromsarna så du skulle kunna klara dig med 16" om du vill. Men själv skulle jag kört på 17" då det känns precis lagom för den bilen. Har kört min fars 130 på bana med 17" och med 18".
Ettan är väldigt rolig att köra bana med tycker jag så du kommer att få skoj
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Beg r-däck? Njae köp nya dom tappar en heldel efter ett par uppvärmningar och bettar sämmre.

Det handlar inte om jättepengar för en omgång däck.

Det är lite halvsvårt med r-däck och 16" fälgar...men 225 och 245 är enkla att få tag i. 17" däck är dyrare men ska man ha breda däck så är det mkt enklare att hitta rätt.
Nackdelen är att 17" fälgar/däck väger mer än 16".

ang bredd av däck på fälgen finns rekomendations tabeller av tillverkaren som man bör följa. tex 225 på en 8,5" är lite för smala däck.
Jag kör 245 fram på 8" fälg och 265 bak på 9,5 fälg

Mitt bästa tips är att du fokuserar mer på däcks valet än fälgvalet.
Jag har bra erfarenhet av Avon zzr (bra men tappar) och Kumho ecsta v70.
Dock mindre bra av Michelin pilot sport cup

Ett het tips är att du kollar lite i etk och ser vad bmw orginal fälgar väger. Orginal fälgar är billiga och enkla att hitta ;)

Pelle Pers son
Jepp 8,5" på 225 är egentligen för brett men på dom r-däck jag kört på så har det funkat bra.
7,5" tycker jag är aldeles för smalt i alla fall.

Nu kör jag 265 på 8,5" fälg och det funkar fint.

Jag har bara kört på brigestone re540s och toyo men senaste säsongerna kör jag på michelin pilot sport cup. MPSC är absolut bäst men bra mycket dyrare.
Ska såklart stå 265 på 9,5" fälg
Här är några annonser på blocket som såg intressanta ut. Dessa är dock för 3-serie E46 men tror att de ska passa på ettan med. Bra priser va det iaf.

Länk
Länk
Då skulle jag hellre köpa från gummihuset, alterantivt dom i länk två.

ASA - RACING GT |8*17"

* Specialpris så långt lagret räcker! *
Klicka på "REA-VAROR" för mer info.

Racing-inspirerad fälg med blankpolerad fälgkant.

LAGERVARA / BEST.VARA
Tillverkas i 5 bult till de flesta bilar.

4900:-/4st (1225:-/st) inkl. moms.

Groze och exiZ; Har ni bråkat eller? Kommunicerar ni inte i verkligheten..? =)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Angående vikten vill jag invända mot att plåtfälgar skulle vara extremt lätta. Fälgar gjorda i alu blir lättare än stålpåt, förutsatt att man designar dem för låg vikt (väldigt många alu-fälgar är designade för ett häftigt utseende snarare än låg vikt).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men BMW´s orginal aluminiumplåtfälgar (E39 och E46?) måste väl vara bland de lättaste fälgarna man kan hitta?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Lätta och prisvärda fälgar är bl.a. OZ Superleggera via ocl brorsson som är enda agent numera för OZ. Ett prisvärt däck till 1-serien borde vara Yokohama 048. Ett tips för både ekonomi bra varvtider är att ha så små fälgar som möjligt pga lägre ofjädrad vikt och centrifugalkraften är lägre då. Samma sak gäller däcksbredd. Får du på 16" så kör det! Däck köper du billigast här;
Länk

Tänk på att R-däck är bredare än vanliga gatdäck. Som flera har pratat om - kör 225:or på 16".

Lycka till från en gammal banracingräv!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Jag kan bara hålla med STEPHAN, bredare än 225 finns ingen anledning. Jag har själv kört mycket med en 330 touring med 225 r-däck på bana och jag kände aldrig behov av bredare däck på den bilen. Ettan är dessutom lättare och motorn relativt klen så bredare däck ger bara mer rullmotstånd.

Jag har själv också en 120d (eller rättare sagt sambon) men min far har en 130 som jag kört på bana endel. Och Ettan är skitrolig på bana. Jag tycker nästan den är lika rolig som våran m3 e46 med kompressor och lite annat lull lull ;-) Så jag kan lova att du kommer få skoj.
Om du kommer fortsätta med bankörninig så skulle jag nog lagt nästa uppgradering på en diff. Det är tyvär den svaga punkten upplever jag det som. Men den är ändå väldigt rolig och lättkörd på bana.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Testa Yokohama 048 225/45:or
Även godkända för bruk på allmän väg:)
Ett jäkla skönt däck.
/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.