|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag skulle behöva ha lite info om att diagnostisera ett missljud i drivlinan på min E30 320i touring -89. Jag köpte den häromdagen med ett ljud som påminner om ljudet som låter när man backar. Ljudet, som kommer ifrån bilens bakdel) uppträder när man kopplar ur och låter bilen tappa fart, men inte när man accelererar. Ljudet avtar ganska mycket uppåt 80-90 km/h, men finns där i stort sett från 0 (eller ner till 0 om man ser det så). Ljudet ändrar inte karaktär om man "vajar" bilen fram och tillbaka. Jag bytte bakaxelolja idag till en castrololja som det stod att jag skulle ha i en autoexpertenlista, men utan förbättringar. Den gamla oljan var lite skimrande och hade lite avlagringar i sig. Bakaxelbussningarna som sitter framför bakhjulen är slitna, och det antar jag påverkar toe out på bakhjulen (?) Nå, nu till mina teorier: Eftersom ljudet inte blir värre med fart, och det inte låter något under färd, så är nog bakaxelklumpen OK. Borde inte ljudet bli värre ju högre fart man har? Eftersom ljudet inte ändrar sig när man svänger fram och tillbaka, så borde det inte vara lagerna. Då återstår typ däcken... Vinterdäck, har bra mönster, men ser inte så värst "seriösa" ut om man säger så.. Låter det rimligt att mina däck är upphov till detta ljud? Eller är det någon som har något att invända på mina anledningar till att det inte skulle vara klumpen eller hjullagerna? -- Markus | |
| Vinande bakaxel är väldigt vanligt på e30, snarare regel än undantag faktiskt - och är oftast inget att oroa sig för, det är mer en kosmetisk egenhet än ett fel! | |
|
Låter precis likadant i min touring och hörs tydligare i kombin än i en sedan. Lät även i min 325a sedan jag hade förut. Dom låter så helt enkelt. Har inget med farten att göra direkt. Hörs nästan mest om man kopplar ur i låg fart och bara rullar framåt. Hörs nästan inget när man gasar och vid landsväg, speciellt med vinterdäck överröstar vägljudet den "välisolerade" kupén det mesta. Jag är inte orolig då många haft bilar som låtit från bakaxeln i över 10000 mil utan att det hänt något. Du får istället vara glad att du har en bil som fortfarande är mekansik, där man inte isolarat bort allt trevligt. Det hörs att man kör bil och inte sitter hemma i vardagsrummet och lyssnar på musik. |
|
|
Jag är jätteglad över bilen, och jag älskar äldre bilar, det är inte det, men man blir ju lite nojjig. Min 318 -87 låter inte såhär i bakaxeln, och den är nästan direkt jämförbar (förutom att det är en coupe och inte en touring) Det är något som inte låter riktigt friskt, det är jag nästan helt säker på. Vad det är, det är jag mer osäker på dock. Jag får väl lägga på sommarsulorna bak och se om ljudet avtar med dom, och sen fixa bussningarna och se om det blir bättre. Det känns inte som någon direkt fara att köra iallafall eftersom det inte är några klonk eller väldigt metalliska ljud, plus att ni säger att det brukar vara ljudligt runt bakaxeln.. -- Markus |
|
|
Det låter MYCKET rimligt att det är däcken som är orsaken om du har dubbdäck. Det låter så här uppe varje år till vintern och tystnar till våren,hehe min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
I helgen ska den till garaget och få nya silentblock och kamrem, då passar jag på att byta hjul också, och se om det blir bättre. Det låter ju hoppfullt, men något säger mig att det ändå är diffen. Som sagt.. dubbdäck på min andra E30, och den låter i stort sett ingenting :/ -- Markus |
|
|
Det var inte däcken iallafall. Jag ska så snart byta silentblocken och se om det hjälper - det måste göras i vilket fall :) -- Markus |
|
|
Det är bakaxeln det låter ifrån och det blir långsamt värre med ökat miltal. Eegentligen ett skönhetsfel som förmodligen beror på ökat glapp i bakaxeln och med ökat spel mellan kugghjulen därinne blir det lite oväsen, ska gå att shimsa bort enligt vissa, men kräver då isärslagning av bakaxelklumpen vilket är en ganska jobbig och tidskrävande uppgift och köp av begagnad klump utan oljud borde vara den bättre lösningen. För att försäkra sig om att ljudet kommer därifrån så kan man palla upp bilen seriöst och starta den med med tex en högre växel i så man får upp lite varvtal på hjulen och sätta en homogen stålstav eller liknande mot klumpen för att höra om ljudet fortplantar sig, eller använda ett stetoskop och lyssna mot klumpen. |
|
| Har problem med missljud bakifrån i min e34 också. Har pallat upp och lyssnat på den. Den låter nog en del, men det kanske kan vara normalt? | |
| På min var det diffen. några månader senare så skar den, så det var ändå den. Sedan jag bytte, så är den så tyst så. | |
| Min lät som att jag hade rakskuren vxl-låda :) Tyckte verkligen de lät gött när jag hade min e30 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.