AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
750

går det att justera bakhjulslagret?

cywbandit
har troligtvis inte råd att byta det just nu, nån som vet vad det kostar??? borde väl gå att dra åt på något sätt...

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej,

Ett bakhjulslager kostar 475:- hos motornord. Vad en verkstad tar för arbetet vet jag inte, men då jag har gjort det själv har det tagit ca. 1-1.5 timme. Det går inte att justera lagret. Det består av en yttre lagerbana, två kulrader och en inre lagerbana på varje sida. Då lagret är monterat ligger de inre banorna dikt an mot varandra och lagret har det spel som det skall ha. Att byta lagret går till så här:
Skruva bort hjulet. Lossa drivaxel från hjulspindelns, medbringare,(sitter med sex insexskruvar). Innanför drivknuten sitter en 36mm mutter som har en plåtbricka som låsning. Knacka ut låsbrickan och skruva bort muttern. Skruva bort bromsok och bromsskiva. Knacka ur hjulspindeln ur medbringardelen, (som sitter med splines på spindeln).Forsätt att knacka ur spindeln ur hjullagret. Använd trästav och hammare. Den yttre invändiga lagerbanan kommer att sitta kvar på spindeln. Hjullagret sitter inpressat i bärarmen och låst med en invändig låsring. Plocka bort låsringen och samtliga kulor i lagret.I brist på avdragare får man ta fram svetsen och lägga en svetssträng inuti (den yttre) lagerbanan. Då svetssträngen kallnar krymper banan och det går lätt att knacka ur den ur bärarmen. För att få bort den yttre invändiga lagerbanan från spindeln får man göra ett försiktigt snitt med vinkelslipen och spräcka isär den med huggmejsel o.d. Nu är det dags att försiktigt knacka i det nya lagret i bärarmen och sätta tillbaka låsringen. OBS! de invändiga lagerbanorna får inte ramla ur! Dra ihop dem tillfälligt med bult brickor och mutter. När lagret är på plats ska spindeln knackas tillbaks genom lagret. Låt en kompis hålla den inre lagerbanan på plats tills spindelns gänga kommit ut genom lagret så man kan få på 36mm muttern. Använd sedan muttern som dragare. (Det behövs läggas i mellan lite brickor o.d. för att dra in spindel så långt att medbringaren kan sättas tillbaka). Nu är det bara att montera tillbaka resten av delarna ;-)
Sixten
Har någon bra kontakt på någon maskinverkstad eller liknande kan man ofta sänka priserna på just lager ganska rejält.
Jag skulle själv byta lager på en Audi 100cc 2,3 -84 en gång,Jag åkte till VAG på orten och skulle inhandla dessa. Jag gick nästan baklänges ut därifrån 1470:-/hjul!!! På vägen därifrån ringde jag min far på jobbet, han sa att de handlar ganska mycket lager av en grossist, de kanske har dessa lager också.
Jajamen, för 198:-/ hjul!!!!!!!
Det är så att det förekommer rabattsystem med upp till 80-85% på sådana produkter.
Det kan ju vara värt ett försök iallafall.

525iA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.