AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.181

M3 e46 cab, hur är styvheten?

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Hallå

Jag går i köptankar utav en M3 e46...
Har försökt luska fram lite om hur cabben är med "styvheten" i karossen jämfört med coupen. Så hur är den?

Söker för övrigt en svart m3 e46 smg, om ni har nåt tips så skriv.

MVH Jimmy
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lite sämre styvhet än coupén är det säkert, men den väger dessvärre 200 kg mer än coupén också...

Mvh
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Någon som kan skriva av ren erfarenhet?
Körde en kompis 9-3 aero cab och det var katastrofalt vingligt, men det går väl inte att jämföra?

MVH
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta en konstruktionstabell för sektionsdata över balkprofiler. Sedan jämför du vridstyvhetsdata mellan en fyrkantsprofil och en U-balk med samma yttermått och då kommer du inse att en bil skall ha tak.
En förstärkt cab är bara en tung och dålig kompromiss. Skulle inte kunna tänka mig en M-bil utan tak. Möjligtvis en gammal gungig jänkare där körkänsla ändå saknas från början :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
MEN...Det finns ju en anledning till att den existerar som cab, nämligen att det finns en marknad för dom. Alla är vi olika :)
Men om jag ser en, tänker jag nog att föraren är inte renodlat intresserad av bankörningsegenskaper.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag har aldrig förstått det här med folks oförmåga att fatta kopplingen cab och prestanda? Varför ska man behöva ha "renodlat intresserad av bankörningsegenskaper" för att man hellre tar 343 hk i en cab än 170???... Det är väl endast en fråga om plånbok. Och självklart är 343 hk roligare, och därmed värt att satsa på!
Men jag har tyvärr inte heller "ren erfarenhet" av M3 E46 Cab att bidra med Jimpppa, däremot hade jag en M3 E36 Cab, och den var tillräckligt vridstyd för mina behov iaf. Jag tror att många lurar sig med att tro att de är Ringen-kungar och måste ha det absolut optimala map ex vridstyvhet, när de i själva verket glider omkring i innerstan 98% av tiden :) (Och då syftar jag inte på någon i den här tråden naturligtvis)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst är 343 hk roligare i en cab än 170, det skulle även jag tycka. Däremot känns det som om man kostar på en massa maskinmässigt prestandahöjande för att sedan utesluta en sån enkel styvhetsförbättring som att ha ett tak på bilen :) Det känns inte riktigt kompatibelt. Lite som att "-Jag struntar i vinterdäck, när jag har fyrhjulsdrift" t.ex. Jag kan ju även vända på resonemanget och kalla det för "folks oförmåga att förstå skillnaden". Men som sagt modellerna finns av den anledning att alla har olika behov och det är ju tur att det är så, eller hur?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Visst är det så, tycke & smak avgör ju - men jag vill nog slänga in argumentet avs körupplevelsen också:

Det lilla du "byter bort" i vridstyvhet, får du igen mångfalt via upplevelsen att framföra en fantastisk prestandabil under öppen himmel, med alla ljud & dofter intakta = sportbilsupplevelse om du frågar mig.

Så ska du köra på bana - självklart köper du en täckt M3:a, men om du är som de allra flesta av oss och inte kör på bana, räcker en cabbes vridstyvhet alldeles utmärkt anser jag. (Och då menar jag naturligtvis inte ALLA cabbar, men just M3:an).
Jag tycker att cabben har goda vägegenskaper, den går att pressa riktigt hårt på landsväg.
Den går skapligt bra rakt fram, är bra i omkörningar och går utmärkt att glida med.
Den perfekta kompromissen i min mening.

Men visst, ska man satsa på snabba tider på ringen så är självklart en skalad och modifierad coupe att föredra (om man ens skulle välja en M3 då?) men när det gäller vardagstrafiken så ångrar jag inte mitt cabköp en sekund.
Älskar man att köra utan tak så gär man.......

Hade en 03a m3 e46 cab
och sålde den innan vintern (vinter och vinter?)
men saknar den varje jävla dag! vilken bil , underbart att åka m3 cab
den som säger nåt annat har antagligen inte åkt en m3 cab.:)

provade nya c70 cab , kännde mig 30 år äldre när jag började köra den.
jättefin på alla sätt men hela grejjen med m3 cab är att vill du leka lite kan du göra det med eller utan tak närsomhelst och du känner dig som en kung =)
men vill man bestämt köra bana så är det klart man satsar på coupe
eller så köper du hartop till cabben och ess kompressor säkert kul det med

mvh
Förövrigt kommer jag att köpa en m3cab igen när pengarna finns där.
Mo
30
Molle740
Utan just nu
Kan bara hålla med Sani,Lizzardo M3 cabben går att pressa ganska hårt.
Har själv en 02:a och den är helt underbart kul att köra.
Hade en 330 Cab innan och den var kul men inte i närheten av M3:an.
Att åka öppet och ändå ha hyffsad prestanda är skitkul.
Var länge sedan jag körde coupen men lite skiljer säkert dock toro jag bara du märker det vid bankörning isf.
Är man ute efter mycket bankörning är nog en 911:a ett bättre val.
Köp en Cab du kommer inte ångra dig :))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.