|
|
|
|---|---|
|
En bekant är på jakt efter en prisvärd bil. Han har hittat en lågmilad 520i -97. Svensksåld och helt "normalutsrustad". Givetvis grönmetallic.... (( Frågan är: känns modellen undermotoriserad? Den är manuell och han som är intresserad är väl medveten om att bilen inte är att anse som någon racer.. Och en sak till: -97 är väl enbart utrustade med antispinn som standard? Blir det halkigt på vintern? Han borde väl i och för sig vara van eftersom han hittills kört en gammal MB.. | |
|
Tror inte han blir besviken på prestandan så länge han är medveten om att det inte är en racer. 523 har kraft så det räcker gott och väl, tror inte 520 känns slö precis. Antispinn bör räcka gott och väl, känner jag för att leka lite så är det ett krav att stänga av antispinn för annars är det nästan omöjligt att provocera fram något med gaspedalen. |
|
|
Det beror på vad man är van med. Den "gamla" 520:n har ju 150 hk och jag tycker inte den matchar bilens vägegenskaper i övrigt. Grönmetallic samt minsta motorn skall trots låga mil även betyda ett riktigt lågt pris hur som helst. |
|
|
Jag var och provade en 520 innan jag köpte min gamla 523:a. Mkt stor skillnad måste jag säga. 520:in kändes riktigt slö jämför med 523:an. Helt ok med bara antispinn tyckte jag. gagge |
|
|
Kan påpeka att jag aldrig kört en 520, antog bara att 150 mot 170 hästar inte kan göra så himla stor skillnad då 523 rullar på ganska bra. Men sen finns det såklart många käller som säger att 523an är närmare 185 hästar. 520 kan likabra vara närmare 140 hästar, då är det klart att det blir skillnad. Men det är ju bara för han att provköra den, om det är långt bort till just de objektet är det bara att sticka till närmsta bilhandlare och testa en 520 där (se bara till att det är en innan faceliften då de nyare har 170 hästar som anders sa). |
|
| Tack för snabba svar! Pga dyrt husköp så vill han få "så mycket bil som möjligt för pengarna" och prestandan får väl stå tillbaka för låga mil och tydligen mkt gott skick. Men färgen (ibland verkar det som om 50 % av alla 5:or och 7:or från -96--97 var mörkgröna.. var det verkligen då en så snygg färg i nybilsköparnas ögon??) och svag motor-Nja, jag tror jag skulle avstå.. | |
| Jag har själv en mörkgrön och när den är nytvättad känner jag mig riktigt stolt =D | |
|
Grön är de intelligentas färgval heter det ju ;) Hört innan? |
|
|
Jag har haft min 520-97 i 7 år nu, och jag är jättenöjd, även om det inte är nån racer så åker man otroligt bekvämt. Trots att bilen gått 36000 mil har jag inte lagt ut några pengar på större reparationer, mest bara service.Länk BMW CS #5206 |
|
| Mörkgrön metallic är jättesnygg när den är tvättad ju .... tyvärr blir den skitig fort precis som alla andra mörka färger... och grön blir extra ful när den är skitig ... | |
| Det är bara att vaxa lite så håller den sig ren längre och spola av någon gång ibland så blir den aldrig skitig =D | |
|
Har haft både 520 & 523. Det ÄR stor skillnad. Man kan lätt tro att det skiljer mer än 20HK. Finns vissa tvetydiga uppgifter på att så också är fallet, men det är en anna historia. 523 är mycket vridstarkare. Då är dessutom min 523 en touring, 520 var en sedan. /Johan |
|
|
Och så er där M52 Vs. M54 M52 ( 2.0 R6 - 150 HK ) motorn skulle ge rundt 145- 152 HK M52 ( 2.5 R6 - 170 HK ) motoren skulle ge rundt 175 Hästar.. Så en test av M54 motorn (2.2 R6- 170 HK) som hadde 181 Hästar på Dynotest... motoren hatte gåt 3K Mil.. /Troels |
|
| Men M52 2.5 motorn har bätre moment... | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Skulle mycket hellre ha en grönmetallic än min tråkiga blåmetallic. Har testat lite olika varianter från 520-528 fastnade för 523 mest för pengarna enligt mig. Underhållande bil att köra, ingen sportbil men det duger gott. 520 känns slö i jämförelse, men visst det är en bra och billig bruksbil. Sen är ju frågan hur ofta din vän ligger ute och gasar med sina bilar. För min del så hade ju en 520 räck gott och väl som bruksbil. Sen kanske det känns bättre att inte ha minsta motorn. Läste ett test om 523 tror det var teknikensvärld de hade uppskattat motorstyrkan till ca 185hk som någon annan skrev här tidigare. Bmw har absolut den piggaste 170 hästare jag någonsin kört, jämfört med volvos 170hk (960 2,5 S60 170 V70 GLT) skiljer det något sanslöst. Bmw kan vara underhållande men ändå bränslesnål volvon är törstig oavsett hur man kör, sen är de ju hemskt tröga och tråkiga också. Men jag säger inte att det är dåliga bilar för det är de verkligen inte och framförallt inte volvo fram till -00 Antispinn tycker jag fungerar utmärkt, stor skillnad när man kopplar ur det då är bilen rent livsfarlig ;) Kolla så systemet fungerar kan krångla på endel. Hur mycket ska han ge för den 520 han är spekulant på, och hur långt har den gått?? |
|
ASC+T är standard på samtliga E39 modeller, dock har de tidiga exemplaren inte elektronisk styrning av gasspjällmotorerna, vilket ger systemet längre reaktionstid. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Bilen har visst gått 8300 mil och priset 69k (oprutat). Men nu har han börjat tvivla och sa senast i kväll att "han nog passar".. Säkert någon gammal rostig MB som lockar mera... |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Låter nästan för kort för en 97a. Hade hellre satsat på en 523 från -99 eller 00 för det priset. Visserligen med dubbla miltalet, men vad är det för en Bmw,, |
|
8300 mil på en 97 är verkligen onormalt lite. Med ynka 1000 mil/år borde den ha gått 10000 mil, jag skulle i alla fall kollat upp om miltalet stämmer. annars är 520 en väldigt trevlig familjebil som inte kostar så mycket att äga som de motorstarkare. Det är ingen racer men går lika fint i 90 som alla andra bmw. Den fina körkänslan finns också där. Grönmetallic är snyggt. |
|
|
Är en pensionärskörd bil - säljs av dödsbo.. Milen stämmer nog! Men nu har han bestämt sig: det får bli något annat.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.