|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej har köpt ett par fälgar och undrar om dem passar till min e36 328ic ??? Länk och jag undrar vad dessa fälgar kan vara värda på blocket med ett 4 par helt nya michelin pilot däck vad skulle jag kunna sälja dem till utan att överdriva med priset ? fälgarna är i nyskick så är även däcken med... har ni nog om dett som ni vet skulle jag vara tacksam om ni skrev ..... mvh jasko jz | |
| Ajdå, dom där fälgarna har både fel offset och navhålsdiameter för din bil.. | |
| Lite tråkigt att säljaren tycker att dom passar på alla BMW. | |
|
Också lite tråkigt att säljaren kallar det original då denna modell enbart finns i 19" som BMW original. ___ //Ulf |
|
|
Säker på att dem inte passar på min bil ??? 100 % ??? jz |
|
|
Just det Programmer, det tänkte jag inte ens på :) Navhålet skulle ju gå att lösa med centreringsringar, men offset skiljer väl minst 21 mm, så du får över 40 mm större spårvidd och fel styrgeometri om de ens får plats innanför skärmarna. |
|
|
provade faktiskt ett par sådana häromdagen o innanför skärmarna får dem plats utan problem ..... men då kan jag alltså inte ha dem till min bil för då förstör jag en J*vla massa ??? om jag inte har uppfattat det helt fel ? tror du dem blir lättsålda på blocket ex ? vad kan ett rimligt pris vara för bara däcken kostar 9000kr ??? jz |
|
|
passar dessa E36 då ??? Länk står ju det och det är ju ett företag som säljer ??? jz |
|
|
Man behöver nödvändigtvis inte förstöra något, men bilen kan bli att bete sig underligt på vägen och belastningen på lager, upphängning och styrning ökar i alla fall jämfört med orginal. De som bäst kan svara på om det blir problem är nog dom som har experimenterat själva. Jag tycker att offsetskillnaden känns för stor. Det verkar ju vara eftermarknadsfälgar och då kan ju ämnet vara gjort för bearbetning till olika offset och i så fall går det ju att plana ner anliggningsytan till rätt offset om man vill. Det borde i.s.f märkas genom att du måste använda extra långa bultar till dessa fälgar. |
|
|
Ang. annons två beror väl det på om säljaren har koll på vad han säljer. Har dom suttit på en E36 eller E46 skall det gå bra. Här finns en bra beskrivning hur du mäter upp offsetmåttet, så kan du om du tittar på fälgar du är osäker på reda ut om de passar: Länk |
|
| nav för e36 & e46 är 72.6 och off-set (ET) 35-48 (exkl M3) | |
|
Här hittar du alla (de flesta) BMW orginalmonterade fälgar i fall du hittar fler annonsörer med "rymligt samvete" :Länk Där finns bra översikt över lämpliga däckdimensioner, offset mm. |
|
|
e36 & e46 är 72.6 och off-set (ET) 35-48 (exkl M3) och dessa fälgarna jag hittade på den tyska sidan passar ju till E46 borde dem inte passa på min e36 osså ? bilden på fälgarna... -----> Länk Hemsidan där man hittar fälgarna o där det står att dem passar te e46 Länk ?????? jz |
|
| Japp, de styling 135 som passar E46 passar även E36. Lägg märke till att E46:ans orginalmonterade har bredare bakfälgar (8,5"). | |
|
okey spelar det någon roll om dem e bredare bak då ? för jag har exakt styling 135 liggandes här hemma kollade det lite nogranare nu anders så sorry mitt fel ... vad kan dem vara värda då pris ca ??? jag har michelin pilot däck på dem 18 tums som bara däcken kostar 9000 kr och dem e sprillans nya ?? du verkar ju ha riktigt stenkoll på detta ?? vad kan jag sälja dem på blocket för o vad e nypris ? jz |
|
| Är prylarna i nyskick kan du kanske lägga dig på 30% under nypriset. Gå efter originalkvittot. Utan det är det värre... | |
|
har inget kvitto köpte dem själv privat av en bra kompis te mig .... vad kan jag sälja dem för ungefär då med däck o hela paketet ? jz |
|
| Kvitto känns som en nödvändighet, nu för tiden är godtros-förvärvslagen borta och då vill man vara säker på att det är ärliga prylar. Dessutom är det bra att ha om man själv blir av med prylarna. | |
|
Jo det e sant men själv så tycker jag inte kvitto e så nödvändigtvis något som jag sparar på ...... men visst kan det kännas som en extra trygghet ... jz |
|
| De 8,5" fälgarna som sitter orginalmonterade på E36 har ET41 mot E46:ans ET50 för samma bredd. Du får alltså vara vaksam på att de kan ta i på insidan. Om så är fallet går det ju att lösa med riktiga spacerplattor, d.v.s sådana med navstyrningar både mot navet och fälgen. Dessa skulle då vara 9mm tjocka för att nå orginal spårvidd bak. | |
|
Okej var kan jag köpa 9mm spacerplattor då ?? med bra kvalite ? och behöver jag längre bultar bak ? ? jz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.