AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.140

Inköp av Z4

Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Snart skall en Z4 inhandlas, och min kära Z3 säljas. Har tittat och läst en del både här på forumet och på olika tester. Beslutet känns rätt fastän det blir ett hål i mitt studentkonto.

Hade tänkt att införskaffa mig en 2,5si - visserligen är inte prisskillanden så överhängande till en 3,0 men det motoralternativet räcker nog för mig.

Hade ändå tänkt att fråga efter lite synpunkter av er ägare. Bland annat om reparationskostnaderna, dyr att underhålla?

Samt även utrustningsmässigt, vad är viktigt och mindre viktigt? Känner att jag har hängt mig på sportstolarna. Dels förekommer de ej så ofta, och om de gör det ligger priset på den bilen på ca 400 (självklart inte endast för stolarna). Är det stor skillnad gentemot de vanliga stolarna?

Tack på förhand
Karin
400kkr för en 2,5? Du menar väl som ny eller? Mitt tips är att köpa en begagnad 3.0. Du tjänar på det i längden. Det blir enklare att sälja en 3.0 tror jag.

Jag har en 3.0 -04 och är super nöjd med den. M-stolar är kanon sköna och man sitter riktig fastklistrad. Jag rekommenderar dem, men som du nämnder är de rätt så dyra. Men det blir extra plus när man säljer bort sin pärla =)
Annars är Hifi stereon ett måste för att den ordinära stereon duger knappt. Glöm inte heller 18" och helst inte RFT.

Men om du väljer en ny 2.5si ändå så glöm inte automatiskt cab och skin för att det inte är standardutrustning.
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Tjo!

Jag håller med liqwid78 satsa på en beganad z4 3.0i istället. Mer valuta för pengen plus att du spar runt 140.000 istället för att lägga ut 400 på en ny.

De extra grejer som jag tycker är ett måste är:

1. M-stolar (har inte dessa själv men skulle väldigt gärna vilja ha dom)
2. Stora Hifi paketet 430watts......
3. Vitt blinkers glas runt om
4. 18" fem ekrade bmw original fälgarna (108), helst eftermarknads fälgar med bra kvalitè och bra däck inte RFT däck.

Sen tycker jag faktiskt man kommer väldigt långt på den utrustningen. OM inte så kan man ju altid köpa extra grejer i efterhand, men M stolar blir ju snor dyrt om man ska fixa det i efterhand så försöka få med sånna är aldrig fel!
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Tack för svaren! Z4 urvalet är inte det allra bästa för tillfället, får nog vänta ett tag till fram tills våren så kanske det börjar komma fler.

Svårt att hitta en fin Z4 med just de tillbehören ni nämner, och om man gör det så är färgen på bilen eller priset som är fel.

Hur mycket kostar sportstolarna att montera i efterhand om man köper och gör det hos bmw?

Tack på förhand/Karin
M-stolar hos bmw blir mycket dyrt affär om du inte köper en ny bil och väljer till stolarna.

Enlig prislista gäller:
M sportstol
Läder Oregon svart
- M sportstol vänster 36.675,00 inkl moms
- M sportstol höger 36.675,00 inkl moms

De flesta z4 3.0 har stora Hifi och 18" snygga fälgar. På blocket kan man faktiskt hitta nästa alla färger. Vilken ha du tänkt?

Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Oj, ja det var inte lite.

Jag hade tänkt mig en -06 -07 med max 2000 på mätaren samt en grå eller svart. Den får inte kosta mer än ca 340´. Har inte hittat någon sån med sportstolar än....
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej!

Snabbaste svaret i stan, men ändå...

Är själv lite knäsvag för utrustning, så jag hade nog tittat efter kanske en lite äldre bil med mer utrustning. Jag tyckte nog bäst om navigatorn + hifi-professional i den Z4 jag hade. Ljudet i prof. är helt okej för att vara orginal och det gör ju att man trivs bakom ratten. Hittar man en bil med dom grejjerna har den oftast massa annat praktiskt också, typ farhållare, avbländande backspeglar och bixenon. Ska du inte ut på bana och köra tycker jag dom vanlga stolarna duger länge. 3.0orna kan kanske bli enklare att sälja en dag, framförallt brukar ju priserna jämna ut sig med åren och den som då letar en Z4 vill kanske ha en så billig bil som möjligt, eller värderar motor och utrustning.

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Glömde säga att jag även håller med föregående inlägg om att titta på en något äldre men billigare bil, även om du har råd med en dyrare. Ägandekostnaden på en Z4 är inte så farlig jämfört med andra bilar, så värdetappet blir ju mest påtagligt.

/eFx
Är det inte ett alternativ att importera?

Utbudet i Tyskland är tokigt, där finns det ofta flera exemplar av t. ex specialutgåvorna från Individual ute samtidigt. En Z4 med sportstolar etc. är många gånger lättare att hitta där nere! Prisbilden känns även mer korrekt med tanke på utbudet, i Sverige duggar det verkligen inte tätt mellan de vettiga exemplaren. Just nu hittar jag t. ex inte en enda Z4 jag själv skulle kunna tänka mig på blocket...

Jag har själv kärat ner mig något fruktansvärt i en viss manuell Z4 med mer eller mindre all utrustning som gick att få samt det helt underbara Maritim-paketet, inklusive sportratten med list från Individual. Det vore något det! Landets bestånd bleknar i jämförelse :)

Lycka till i ditt sökande! Med din budget går det att hitta fantastiska exemplar om man bara har lite tålamod.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Sen kanske man ska ge det en månad eller två, då kommer det att explodera på bilmarknaden när det gäller "sommarbilar" som för många Z4:an är.

Mvh/Rolle
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Karin
vilken guldsits du sitter uti,du kan ju verkligen välja vad du vill ha och detta forum, jag höjer det skyarna för alla kloka och kunninga svar! du vet den som lyder......o.s.v. nytt är ju nytt men med tanke på de kloka inläggen ovan skulle nog jag försöka med en riktigt riktigt fin beg. om du hittar någon med historia som du kan lita på LYCKA TILL utnyttja tillfället och ha så kul det är en underbar tid då man letar
mvh Uffe/bildock
Visst växer utbudet överlag, frågan är hur många med t. ex sportstolar som hittar ut på marknanden. Min uppfattning är att de är sällsynta i Sverige, även om de efter facelift blivit vanligare - inte minst i coupén.

Ett stickspår från tråden; jag har under en tid observerat prisutvecklingen på just Z4 Coupé, och har nästan chockats över dess prisutveckling. För under 350' får man en svensksåld 3,0Si -07 med mindre än 2500 mil på mätaren, detta har visat sig i flera fall. Min uppfattning är att Coupén har avsevärt svårare att hålla värdet.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Freddesix: Jag syftade inte enbart på Sverige utan även i Tyskaland kommer fler bilar ut till salu när vårsolen tittar fram. Men jag håller med dig, ska man ha sportstolar eller någon annan utrustning som inte är standard så behöver man ha lite tur om man ska hitta en bil i Sverige då man inte vill göra avkall på dem andra sakerna som man tittar på vid ett bilköp.

Jag har också lagt märke till det du nämner ang prisraset. Och har mina funderingar varför det är så.

Mvh/Rolle
Ah, det var jag som fick en släng av trångsynhet där :)

Visst är det som du säger, och i Tyskland kan vi nog på allvar tala om en explosion. Sen lär detsamma ske med prisbilden när Z4:ans efterföljare tittar fram.

Det verkar som att Coupén är iskall. T. ex verkar M Roadster vara avsevärt mer lättsåld än dito Coupé. Jag ska väl inte säga att jag är jätteförvånad, eftersom Roadstern är just en roadster samt i mångas tycke snyggare, men prisfallet på framförallt 3,0Si Coupé känns verkligen omotiverat. Marknadspriset verkar nästan ligga ännu lägre, då flera vagnar jag bevakat legat kvar mycket länge innan de försvunnit.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Det kommer väl en facelift ganska snart på Z4:an, Z2 är planerad till 2010, blir mindre och kanske inte ens kan räknas i samma klass som Z4 men ändå, sen tror jag Z4 M Coupén har haft en rätt tuff konkurrens av porsche som cayman tex. Men det är bara mina egna spekulationer.
En facelift till? Det var som sjutton! Jag trodde modellen var på relativt god väg att ersättas, även om jag allt tycker att den håller ett par år till.

Jag tycker inte att den som säljs nu ser särskilt bra ut, snyggast är fortfarande en utan facelift men med vita blinkers runt om. Just bakdelen blir ruskigt snygg i mörka färger kombinerat med vita blinkers...även här är jag riktigt svag för den mörkblåa färgen som följer med Maritim-paketet :)

Om en ytterligare facelift kommer innan det är dags att säga farväl till den nuvarande karossen, frågan är då om M-varianterna begåvas med V8 istället för den befintliga sexan? Om så sker blir det svårt att hålla fingrarna i styr, det är trots allt 58 månader (men bara knappt 1500 mil) sedan den nuvarande zätan levererades. Finns det något skvaller om en eventuell V8? De eftermarknadslösningar (Hartges S62-lösning främst, vill minnas att ACS endast konverterade ett par Z3) är vedervärdigt omständiga att få gatlegala i Sverige.

Karin, du får flika in och skälla på oss om vi är alltför OT. Det hela bröt dock loss till en heltrevlig diskussion, jag och RolleBolle får ta på oss hela ansvaret för urspårningen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.