|
|
|
|---|---|
|
I min nya 325d hittar jag ingen indikator för motortemperaturen vid kallstart. På min förra bil indikerades kall motor med ett illuminerat varvstopp som flyttades vartefter motorns temperatur ökade. På den här bilen finns ingen indikator alls, är det likadant på alla E90? Jag tror att åtminstone 335i har en tempmätare i stället för den onödiga ekonometern som min bil har. | |
|
Hej, kan inte svära på hur det är på alla E90-modeller, men 325i har ingen motortempangivning. Tror detsamma gäller alla E90 utom just 335. /ElakaKatten |
|
|
Hur vet du då när motorn är tillräckligt varm för att varva ur den? Jag har ju visserligen en diesel men frågan är principiell? |
|
|
steaman: Det vet du först när du kört 15-20 minuter med bilen. Nått annat sett finns inte, tyvärr... Keep your distance! |
|
|
På en vanlig bil så har tempen gått upp på mitten efter vaddå, 3-4 minuter på sommaren. På vintern kanske det tar mellan 5 till 10 minuter i extrema fall. Hur mycket hjälp skulle man ha av en vattentempmätare i dom fallen? Att jag skulle varva ur bilen redan efter 3 minuter istället för att vänta 10 minuter? Personligen skulle jag inte varva ur bilen så fort mätaren stigit till mitten iaf, utan jag skulle vänta tills jag kört åtminstone 10-15 minuter. Vad jag menar är alltså att en vattentempmätare inte skulle hjälpa mig särskilt mycket ändå. Så länge man inte har oljetemp får man ha lite känsla hur som helst. |
|
|
Om du läser mitt första inlägg så ser du att det mer handlar om den uppvärmingindikator som satt i 7:an, inte tempmätaren som så. |
|
| Uppvärmningsindikator är det få bilar som har om det är själva frågeställningen. | |
|
Det finns ju i E65 och E60 så varför inte i E90? Det är ju ingen stor merkostnad att använda samma lösning. |
|
|
utöver 335 bensin så har 325 och 330 bensin oljetempmätare, ivf de coupemodeller jag kört. off topic: Steaman, vad innebär 650CS Scarver? 650 e63 kom väl först MJ06? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.