AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.479

BMW:n har Tomgångsproblem 328 -99 modell E46

BMW 328 E46 -99

Hej! Har problem med att BMW:n går ojämt på tomgången då den är kall. Går fint när den är varm och inga problem vid högre varvtal heller.

Ingen anning själv vad detta kan bero på men nån som varit med om liknande eller kanske rentav har föslag på vad som ska bytas/ändras?

Tacksam för svar..

Nybliven BMW Ägare..
kamelkungen
Jag hade liknande problem, i mitt fall var det dålig kompression på 3:an cyl.
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
HEJ!!!!!

SE HER HAR SAMMA PROBLEM!!!!!!!!!

Hej!

bmw 320ci -02 -mil-ca 10.000 miständer på cyl 2 når det er kaldt bare på morgen sen skakar den typ 30 sek og sen fungerar den bra som en klocka

har bytt Tändspole på cyl 2 NY! og ALLe tändstift har jag bytt og LMM.

har bytt tjockare 10/40olje LAZERWAY (inte castrol) eftersom någon sa det kan va hydraliske ventillyftare som er kass men ingen resultat,men jag kan inte höra ventill ticking på motoren.

Har andvänt för olje 5/40 castrol.....

når motoren er lite varm så felsöker jag men ingen fel alls men på morgen når den skakar og jag felsöker så kommer det up miständer på cyl 2 konstig.

har prövd nesten alt ingenting hjälper någon som kan hjälpa
Funderar på om det kan vara så enkelt att det är någon givare? Funderar på att lämna in den på BMW på diagnostik och hoppas på att de hittar felet, Tänkte avvakta lite och se om "de vise" här på forumet vet nått :)
mo
36
mobne
Bmw 328i e36 -99
Nissan 200sx s13 705whp
Gammal tråd, men har precis liknande problem.

När de är kallt ute så går den ojämt och bilen skakar, dvs den misständer.
Direkt de blir lite temp, tar inte många sekunder så går den jämt o fint.

Är en 03:a 320i med precis 11000mil på mätaren.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kolla stift och spolar. Jag hade samma symptom och då var det tändspolarna. Alla fyra var kass på min 318i. I mitt fall tändes även den gula motorvarningslampan ibland eftersom den indikerande lambdasonden kände av den ofullständiga förbränningen. Jag hade även felkod på misständning på flera cylindrar.

På mina spolar var gummit helt poröst och trillade sönder när jag tog i det så det var lätt att se vad som var problemet.
mo
36
mobne
Bmw 328i e36 -99
Nissan 200sx s13 705whp
Ja ska kolla det, tack för tipset. Är de samma tändspolar på 318 och 320? Tänkte de är ju olika motorer.
Farsan hade liknande problem på sin och då var det en slang som hade spruckit. (Var knappt man kunde se sprickan i den). Gick under insuget. Vid ett senare tillfälle när allt hade fungerat bra ett tag kunde den bara hacka till och denna gången var det lambdasonderna.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Enligt realoem.com så är det inte samma spolar på 4 och 6-cylindriga motorer.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Följande bilar ser ut att ha samma spole enligt realoem:

Länk
mo
36
mobne
Bmw 328i e36 -99
Nissan 200sx s13 705whp
Varför ja undra om de va samma spolar är för att då kan mina ha blivit dåliga på samma sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.