|
|
|
|---|---|
pg_ice |
vad är första tecknet på att lamellerna börjar ge sig på en M3a? jag lyckades klanta till det idag när man var ute och körde en sväng (torrt och plusgrader då är det ett måste ;)) fullt på 2an varvade väl en 7000 nåt skulle lägga i 3an och fick i 5an. varvet gick ner(konstigt nog;) men inte direkt man hörde och kände nästan hur lamellerna fick jobba för att greppa. är det normalt att dom släpper vid en sån grov felväxling? vid normal körning så hugger kopplingen direkt utan en tendens till att slira. men jag vart lite orolig nu när det här hände. |
| Gör så här: Ligg i ca 90km/h i högsta växeln.Tryck "plattan i mattan" o börja "accelera",stampa sedan när kopplingen hastigt i botten o klivm av helt. En frisk koppling greppar "med en gång" dvs varvtalet skall "stanna stumt"... | |
pg_ice |
ok tack för tipset ska testa det. |
Filip_J |
NOOO SILVIA!!! Vad har du gjort? :O Skoja bara, hur gick det? |
pg_ice |
jag våldar lite det måste man göra med en M3a ibland så den påminns om vad den är gjord för ;) det gick bra förutom att det luktade lite efteråt lamellerna slirar inte annars så det är lugnt. kan man inte spika att om kopplingen tar högt upp så betyder det att lamellerna är slitna. på M3an så greppar lamellerna nästan direkt när man släpper upp kopplingen. vilket borde betyda att lamellerna har mycket slityta kvar att ta av. rätta mig om jag har fel |
pg_ice |
körde testet och det är inga problem varvet sjönk direkt utan tvekan. Filip din klåpare ;) du får i uppdrag att kolla upp om kopplingen är bytt på M3an. då har du nåt att göra. du känner väl till förra ägaren och han känner väl i sin tur till den han köpte bilen av. forska lite så man vet hur det ligger till. är det original kopplingen så är den nog inne på sista värsen vid 18k mil |
Filip_J |
Oj, jadu ingen aning. Köpte den av en kille i Vimmerby som jag tror flyttade till Linköping. Martin Malminger Mobil 070-293 89 80 Kolla om det är han. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.