|
|
|
|---|---|
|
Tjena! 1996 BMW E36 325 med M-chassi börjar kännas lite mjuk, dags att byta. Krängsningshämmarna vet jag inte om jag är lika beredd att byta, eller visst är bara rädd att få fronten mer understyrd än vad den redan är! Coilovers är jag heller inte intresserad av på grund av kompromiss, hederliga högkvalitativa satser / delar! -Dämpare -Fjädrar -Bussningar -?Krängningshämmare? -Fjäderbensstag...(inte like prioriterat) 10-15 000:- Ja vad gör man helst för pengarna? De flesta arbeten utför jag själv men har inkluderat en arbetskostnad på cirka 3000kr, beror mest på mängden och vilka bussningar som ska bytas. Funderar på komplett Cup-Kit från H&R och powerflexbussningar på utvalda platser. Men hittar inga vettiga platser där jag kan kolla lite avstämda alternativ från Bilstein, Sachs osv? Ni som bytt komplett chassit, har ni några rekomendationer, tips och erfarenheter man borde tänka på?... Allt är välkommet! // MVH Jocke | |
|
Fanns 325 1996? Ersattes den inte med 328 redan 1995? // M.V.H. Daniel |
|
|
Givetvis är det så var lite snabb, och givetvis kan jag inte redigera... en 94a vi pratar om. // MVH Jocke |
|
|
Sachs perfomance kitet är väldigt trevligt, kostar inte mer än 10 lappar. Sen har du Bilsteins olika kit, H&R finns ju också, som du är inne på. När jag köpte lite prylar till min e36:a för nåt år sen så kikade jag och beställde från www.sandtler.se. Väldigt bra priser. Bytte även mina bakre länkarmsbussningar fram och främre länkarmsbussning bak :) Till powerflex bussningar. Tillsammans med 60-40 sänkning från bilstein. Bilen går ju finfint på vägen men den smula komfort som fanns tidigare är ju helt borta och ibland ångrar man nästan sig.. Men visst är det kul när man känner för att köra och inte glida! |
|
| Glömde att tipsa dig om att byta bakre stötdämparfästen, fjäderbenslagringar fram och lite annat som man ändå kommer demontera. Dessa saker kostar inte alls mkt, de hittar du billigt från motornord. De jag fick var från Sachs, bra kvalitets produkter. | |
|
MD, så du kör med orginaldämpare och Bilsteinfjädrar? Bytte du allt samtidigt? För jag tänkte byta just bakre länkarmsbussning fram och främre länkarmsbussning bak till powerflex... Om du bytade bussningar och fjädrar vid olika tilfällen vilket var det som gav värst komfort. Det där med komfort, ja visst har man fått lite ångest med den tidigare bilen, speciellt vid resor över 200km... men smällde jag på plåtfälg med ballong sommardäck så blev det faktiskt helt okej =) Fult som stryk men somsagt... Kollade lite på din 323a, jäkliigt fin! Precis den inredningen jag är ute efter också... Du har fått importera den va?.. Och sen, den verkade inte så farligt låg för att ligga inne med 60/40 sänkning faktiskt. // MVH Jocke |
|
|
"Om du bytade bussningar och fjädrar vid olika tilfällen, vilket var det som gav värst komfort ?" Är en fråga alltså ! Sandtler.se lite dålig onlinekatalog, hur är deras katalog i pappersform för 120kr, är sugen på att ta hem en sådan. // MVH Jocke |
|
|
Tackar! Jag bytte även stötdämparna i samband med det. Att köpa ett kit, med fjädrar och avstämda dämpare ger nog bäst effekt. Jag körde på ett bilstein b10 "power kit". Tyckte det låg rätt i pris och var väl värt för mig. Betala strax över 5 tusen med frakten. Bussningarna kostar ju 350 spänn stycket så det blir 1400 kr. Sen ska du ha fjäderbenslagringar, stötdämparfästen bak och ja.. blir väl ett å annat till att ta med i kalkylen. Tror komforten försämrades mest med dämparna och fjädrarna, men även bussningarna bidrog till det. Kan ju vara jobbigt om man bara ska åka hem från ett 15 timmars pass på jobbet.... Då är det inte genast inte så hett med all sänkning osv. |
|
|
MD... Jo bra att du påminde mig om förbrukningsgrejerna som ska bytas när man är igång... Som du säger är det lätt hänt att man glömmer ta in det i beräkningarna. Haha, kan bara hålla med angående jobbfärden ibland, men min hemvända från jobbet fungerar oftast som utlopp, räcker med en fint tagen rondell eller kurva så är jag på humör igen =)... Tyvärr tror jag inte tjejerna kommer upskatta det lika mycket hehe... Aja, ska kolla upp bilsteinkittet också! Med det priset så får man marginal till lite andra grejer som krängsningshämmare/fjäderbensstag osv! // MVH Jocke |
|
|
Ok, då har det beställts: - H&R Cup Kit 40/15 - Krängningshämmare H&R Justerbar, 21mm Bak, 28mm Fram - Powerflexbussningar för främre krängare bak, eller "silentblocken". - M3 3.0 excentriska bakre länkarmsbussningar fram. För att karossen ska flexa mindre pga hårdare chassiet så ska det fixas fjäderbensstag fram och bak när jag hittar några som passar mig =) Återkommer med en "intryck" efter montering ! // MVH Jocke |
|
|
tjenare.ska köpa mig en e36 328 koupé snart och ska fixa fram lite chassiedelar tänkte jag: är detta coiloverkittet ngt o ha: Länk kräningshämmare: Länk och så köper man powerflexbussningar och fjäderbensstag.det borde la bli kanon om man bara ska köra på gatan? |
|
|
"Powerflexbussningar för främre krängare bak, eller "silentblocken" " Menar du då Bärarmsbussning bak främre då? |
|
|
Givetvis, råkade trycka in "krängare" mitt i allt chassiesnack :P Främre bärarmsbussningen bak alltså =) Har någon kört med Powerflex i baksidan av främre länkarmen? Har hört att de kan dela på sig och trilla ut! Skulle vara sjysst med lite tightare styrkänsla än med M3-bussningar även om de redan är lite hårdare! Men vill inte råka ut för sådana tråkiga grejer! // MVH Jocke |
|
|
technofreak, coilovers är kanske lite väl stötigt för gatan? De är ju absolut mycket bättre på bana... Men hört att de blir lite för mycket av det goda i stan! // MVH Jocke |
|
| Mixim: kanske bättre o satsa på ngt bättre märke av sänkningssats då?någon som kan rekomendera nån bra 60/40 sänkning?brukar väl oftas blir rätt bra och sänka den så mkt? | |
|
Eller helt enkelt ett komplett chassiekit, alltså dämpare och Fjädrar.. Aja tyvärr har jag svårt att tippsa då jag själv inte har testat på så många olika chassiesetuper. Men faktum är att jag också ska lägga runtomkring 7-8 tusen på själva fjäder/dämpar combon... så du har hittat ett mycket prisvärt coil over kit verkar det som! // MVH Jocke |
|
| Jo de tär kanske sant men man vill ju inte att komforten ska försvinna helt om man sätter på ett coiloverkit så det var därför jag tänkte att det kanske är bättre och sätta på en "vanlig" sänkningssats fast som kostar lite men det kanske inte gör någon skillnad mot coilover? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.