AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.019

Förbättra motorkaraktär 2,8

We
4
Wesly
523i -96
Hej !
Jag är påväg att köpa en z3 2,8 coupé
Skall ha den som en dayly driver men tänker också besöka några banträffar m.m... jag skulle vilja förbättra motorkaraktären lite.. lite mera högvarvig tycker motorn känns lite "snäll" orginal..

Finns det några prisvärda sätt att få den lite trevligare..
Grenrör / avgas / Insug m.m. kan man plocka från någon annan motor eller liknande.

Eller kostar de bara mer än de smakar

La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Tjenare!
Ett insugsrör från en M50b25 (325 och 525) passar på 2,8an, om z3an är av årsmodell 99 eller äldre har jag för mig. Motorn varvar då ut lite lättare men lite av det fina bottenvridet flyttas upp lite grann. Insuget hittar du på skroten.

Mvh Lardy!
We
4
Wesly
523i -96
Är det värt att chippa ? inte för effekten kanske men för att varva mer tillex.
Eller sliter de bara onödigt mycke ?

La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Jag har ingen erfarenhet utav chippning, och jag skulle nog heller inte lagt pengar på det. Jag har själv skruvat på m50 insug på min 328 och är nöjd.
Jag har funderat lite på om det är värt att mappa den men jag tror inte att där finns så mycket att hämta.
Vill du bara kunna varva ut lite friskare så tycker jag att insuget säkert skulle sitta bra?

Mvh Lardy
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nej, Jonas. Chippa kan du glömma innan du gjort det hårda jobbet. :)

På med 325-/525-insug som sagt, ett S50-grenrör och en riktig mappning på det så kan du plocka ut det som är värt att plocka ut. Dock är du nästan uppe i pengarna för Björns Z3 M Coupé redan där...

Med chassiet behöver du inte göra nåt. I alla fall inte till en början och börjar du modifiera så är vi tillbaka vid Björns bil.

Bromsarna klarar sig fint. I med fräsch vätska och ut och åk. De veknar inte förrän du sätter på R-däck (om ens då?) och gör du det så är vi vid Björns bil igen. :)

Istvans utsago om insuget är ungefär lika sanningsenlig som det mesta annat som brukar kväsa ur den munnen. Det är samma insug på 320i, 323i och 328i och på 323i gör det den mesta skillnaden mellan den och 325i (alltså största delen av 22 hästkrafter på pappret), så då kan du tänka dig vad det gör på en 328i. Jag säger inte att du får ut några snygga 30 hästar bara genom att byta insug, men nog gör det mer skillnad än det kostar, både i pengar och arbete.
We
4
Wesly
523i -96
Tjena hagge !

Vad jag förstår så ger insuget en trevligare topp på motorn & de é precis de jag är ute efter..

Hade gärna köpt en M .. men de blir onödigt dyra ägande kostnader..
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Sedan är ju 2.8:an en "tråkigare" motor än 325i/323i/320i, antagligen mest p.g.a. insug och liknande, men även p.g.a. borr/slag. Den är mer långslagig och bottenorienterad från början. Som 330i-motorn ungefär.

Trist att 2.5 och 2.2-motorerna inte letade sig ner i coupén.
Visa användare
26
Lundman
M535i -87
635CSi -85
540i/6 Touring
523iM -00, imolaröd
Så det är här alla vettiga människor hänger... ;)
Låt mig börja med att säga att jag instämmer med Hr Haglund m.a.p en lokal honda-åkare.
2,8 blir de facto lite gladare på toppen med ett annat insug, men så jäkla stor skillnad gör det inte. Inte så att det känns i en e39 i alla fall, Z3an väger ju lite mindre än e39orna...
Mvh Christer

I'm on a whiskey diet. I've lost three days already.

We
4
Wesly
523i -96
Frågan är om det verkligen är värt att skaffa en M istället.. skiljer ju 50-60k men motror m.m. sen har man ju försäkringen som skiljer mycke oxå.. Jag kan inte bestämma hur jag ska göra..

Hade velat ha några konkreta förslag förutom insug som gör att jag hade kunnat skrämma upp den några pollar & förbättrat karraktären, lägga en 10k på motor & lika mycket på väghållningen.
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
jag skulle trimma.
en m3 är dubbelt så dyr i inköp, tror "M" delarna är svindyra med. om man har en sådan dyr bil så kan jag garantera att det blir en super dyr försäkring.

jag har sett insug från 300-1000kr, kammar ca 7000 , Extraktorgrenrör kan du nog hitta beggat för 2-3000kr sen bygga egna rör bakåt.
sen skulle jag nöjt mig med sänkningssats från ca 1200kr
o ta resten av pengarna o mappa

bilen skulle gå mycke bättre på topp o ligga stadigare på vägen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.