AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.455

Elhissautomatik E30 Cab, Finns det?

pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Hej alla!
Jag undrar om automatiken med att rutan åker ner 1 cm när man öppnar dörren och sedan upp igen när man stänger finns på e30 Cab??

Jag får hålla upp sufletten vid rutan när jag stänger dörren annars hamnar rutan utanför. Jag har liiiite svårt att tro att det var så när någon köpte den ny en gång...

Tacksam för ett svar och kanske tips på vad som kan va fel på min bil då jag saknar den automatiken!

MVH Jocke
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Den finessen fanns inte på E30 Cab. Den kom på senare modeller.

Jag får också hålla i sufletten på min alt lämna en liten springa öppen.

Mats
BMW CS #5847
Man kan nästan misstänka att det är just därför elhissarna funkar EFTER man tagit ut nyckeln...

Och precis om ovan: ned ca 5 mm så funkar det fint att stänga

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det är något som inte stämmer. Något måste ha flyttat/förändrats sedan bilen var ny. Antagligen måste rutan justeras. Annars innebär det väl att det aldrig går att stänga rutan till 100% när man lämnar bilen. Eller missförstår jag?

Mvh

Mats H
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Rutan som tar i "dropplisten" är ett klassisk fråga som vi, några e30 cab ägare forskade på för ett antal år sen. Rutans övre stoppläge går att justera liksom höjden på suffletten gentemot karossen. Men det löser ju inte problemet så länge tygets överhäng är för stort. Nåt annat är fel. Vi hade tre hypoteser och orsaken kan ju vara en kombination av dessa tre:

Kanske är piratsuffletter något större?

Är det bara på en sida kanske sufflettyget inte centrerats vid montering?

Sedan upptäckte vi att det var framförallt när det blev kallare ute som det uppkom eller blev värre på två bilar. Den bästa teorin vi till slut hade var att sufflettställningen i aluminium krymper ett par mm på vintern när det blir kallare, så att överlappet på sufflettyget (som inte krymper) på sidorna blir 1-2 mm större. Om det redan är tajt mellan ruta och dropplist räcker det med att ställningen krymper 1-2 mm för att rutan ska ta i. Ställningen krymper ju både på bredden och höjden. Vi gjorde till slut ett test där vi rullade ut bilen i fråga utomhus en klar stjärnatt i nästan 20 minus. Vi kunde dagen efter se med blotta ögat hur överlappet blivit större i kylan och fönstret hakade mkt riktigt i dropplisten. Vi rullade in bilen och efter ett dygn inomhus i varmgarage igen gick fönstret fritt och det var en synlig marginal på ca 1 mm mellan fönster och dropplist.

Om tyget dessutom innehåller lite vatten som fryser bullar tyget upp sig lite av isens expansion och blir styvt så det inte viker av så lätt när fönsterkanten stryker dess underkant.

Det är förresten skit att rutan fastnar för det blir en stor påfrestning på rutans bakre infästning i dörren som med tiden tänjs så att rutan sitter slappare ooh skallrar mer i gupp.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ska tillägga att vi kunde göra förbättringar genom att justera ruta och sufflettställning så det blev bra på sommaren men problemet kan trots det återkomma på vintern när det blir kallare

molle
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Tack för era svar, nu är jag lite klokare, verkar som jag får justera lite.

"Salesman" Man får som "t80196" och "Gasarmagnus" skriver antingen lämna rutan nere 5 mm eller hålla uppe sufletten.

"molle325" Tack för ditt svar! Jag tror på teori 1 o 3 då det är på båda sidor..

Som sagt tack för svaren! Undrar om man kan ta delar (motor, relä etc.) från tex e36 Coupé för att få den fina funktionen på cabben? Vad jag förstått går det att ställa in "ändläget" för dom...
Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Fick du ordning på din cab/ruta?

Jag undrar eftersom jag själv har lite strul på förarsidan.

När jag har cabbat ned och rutorna är uppe ser det bra ut, de "connectar" fint på båda sidor, med några mm glapp mellan glasen. Men när jag cabbar upp verkar det som att taket spänner mot rutorna på förarsidan. Detta får till söljd att när jag stänger förarsidans dörr överlappar dörrens ruta den bakre rutan. Det ser för djävligt ut helt enkelt.

Kan jag höja cabrioletställningen på endast förarsidan? Det känns som att det skulle hjälpa. Och ja, det är ett nytt tak som förre ägaren lät installera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.