AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.866

Motorbyte - 324td, nått att tänka på eller en idé att skrota ?

K.
18
K.Racing
530d - 99
324td - 92
Tjenare!
Fyller snart 18 och det är dags för att inhandla bil!
Det står klart att det ska vara en diesel och e30 karossen är fin.
Är sugen på en 324td men skulle vilja ha en större motor.
Har tänkt lite fram och tillbaka på att skohorna i en motor från en 525tds. Är detta ens lönt att försöka genomföra eller är det bara ett enkelt sätt att slösa bort tid ?
Någon som har erfarenhet av detta som skulle vilja dela med sig ?

Mvh
/ Niklas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är nog lättare/billigare? att trimma en 324td, byt till en större mekanisk pump + större spridare + intercooler.

Har hört att 525tds-motorn är sämre att trimma, helgonet vet mer: Länk Länk Länk Länk

"fredro: 11mm kolv med fördelarhuvud ger ca 230hk+ och det är mycket billigare att bara byta ut det eftersom att byta ut till 12mm kolv,fördelarhuvud OCH kamskiva innebär att man måste strypa ned pumpen kraftigt.

Det kan ställa till problem om du ska ens försöka få den igenom besiktningen. plus att det ställer högre krav på turbo,intercooler,spridare och avgassystem för att få ut skiten därbak!!!!
min kommer troligtvis inte igenom besiktningen om nu inte en blind pensionär med en dag kvar i livet besiktar den.

min är i dags skicket nedstrypt till att "bara"ge 400hk i grundinställning och då får vi se om kopplingen och resten håller.

så min rekommendation är att du satsar på 11mm:ers biten då det är mycket billigare.

vad jag har gjort åt motorn är i princip det som går.
Bytt spridare,Scania IC,ombyggd pump för max 640hk men nu nedstrypt till 400hk,bytt svänghjul och koppling/tryckplatta samt växellåda med kardan.
ombyggt insug och kompsänkt med packning på 3mm.bytt avgassystem till 3tums (som nu måste uppgraderas till 4tum) för att få ut svartröken.
Bytt turbo till kkk27:ans och grövre wastegate med justerbart laddtryck.
plus en kraftig lättning av bilen. Så de är inte så mycket????

det återstår bara att justera in vatteninsprutet med resten när vi fått pumpen att leverera tillräckligt och vid rätt tillfälle.
men som sagt så kommer nog kopplingen att ryka även denna gång trots 700nm +

ps. laddtrycket har legat som max på 3bar men dock under en mycket kort tid då tryckrören haft svårt för att hålla sig på plats lustigt nog????
men 2bar är då absolut inga problem för motorn,toppackningen om den är i gott skick från början och man håller koll på tempmätaren samt har en stor intercooler. den sistnämda har mycket stor betydelse för 324/524:orna."

Mvh
K.
18
K.Racing
530d - 99
324td - 92
Okej!
Jag slängde iväg ett meddelande till honom, tack för tipset !
Okej, det kanske dem är ?
Mvh
/ K.Racing
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Mycket trevligt bil som går kalasfint...

har precis varit nere och hämtat en icke turbo som håller på och får en 524 turbo och lite mera godis...

enda som är "fel" på bilen är att toppar har lätt att spricka om dom blir för varma... men det avhjälps lätt genom en stor IC...

// Fredro
byt inte till 525:ans motor. den är mer svårskruvad och mer svår trimmad. pga massa elektronik tjafs och ett besvärligare insug samt turboplacering.

324/524:ans motorn kan du lätt få ut 180hk eller mer om du vill.
desto bökigare är det med 525:an som har kedjedrift istället för kamrem vilket ställer till problem, när eller om man ska byta till den pålitliga mekaniska pumpen som är ruggigt lätt att trimma upp.

att byta ut turboaggregatet/grenröret från 324:ans till 524:ans är jättelätt om du har tänkt sikta på 200hk +

min bmw 324td hemsida Länk
K.
18
K.Racing
530d - 99
324td - 92
Okej, Tack för dessa trevliga svar.
Håller nu på för fullt att leta efter en hyffsat fin !
Hur mycket kräm är där original i en 324 ?

Mvh
/ Niklas
115 vilda hk

min bmw 324td hemsida Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.