AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.273

Kan ett rattbyte inverka negativt i samband med försäljning?

Jag funderar på att byta ratt på min e39 till en ny, pågrund av att min är ganska sliten i överkant och det är jädrigt irriterande tycker jag.
Kan man byta ratten utan att potentiella köpare, sen när det väl är dags o sälja ska behöva känna sig misstänksamma på miltalet?
Tänker mest på hur ni skulle reagera på ett köpobjekt med ny ratt?

Borde jag byta bil istället? ;-)
Transocean
Tänk på dig själv istället för framtida köpare är mitt råd.
Mjo men man måste ju vara lite ekonomisk också
Behöver en köpare se att ratten är utbytt då?

Hur långt har bilen gått?
Kan vara bra att veta, så man vet när slitaget börjar synas.

Om du vill vara ärlig så är det väl bara du berättar för framtida köpare att du bytt ratten pga slitage.
Jag hade tänkt byta till sport-ratten som kom på fejsliften 02 eller 03 är man lite insatt när man köper bil så vet man ju vilken ratt som är till vilken årsm..

Bilen har gått strax över 18000 mil nu men jag antar att förra ägaren var ett riktigt nervvrak och antagligen filade han ratten ganska bra.
Så vitt jag vet har jag inte sett liknande slitningar på någon annan e39 med m-ratten.
Att den skulle vara mätarskruvad redan från början (skulle kunna förklara slitaget) tror jag inte, då jag var väldigt noga med att följa upp stämplarna osv innan köp.
riktigt säker kan man dock inte vara.
Men som sagt förra ägaren verkade vara lite av ett orginal. hehe ;-)
ok. Min har gått ca. 17000 utan några slitageskador. Men som sagt, det är ju olika hur man behandlar ratten. Dock är jag tveksam till om den nya ratten passar i din bil. Efter -99 har de ju ett annat airbagsystem. och efter 00 bytte de igen om jag förstått det hela rätt. Är dock ej helt säker på detta, men andra på forumet vet nog. Mvh Carl.
Men det va något kit jag hittade på schmiedmann så ingick airbagen också för det verkar ju vara hela mittendelen man byter där om den skulle ha löst ut eller så..
Är det olika rattstång (?) också efter 00 också tror du?
för annars tänker jag ju att det borde passa.. till faceliften borde de ju inte ha ändrat på allt för mycket?! det är ju ändå samma bil i grunden.

Någon som läser som har bytt ratt?

st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har bytt på 3, 5 och 7-serien. Ett enkelt jobb bara du kopplar ur batteriet innan du börjar. Annars utlöser du lätt fellarm eller i värsta fall krockkudden!
Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Här på autopower innebär rattbyte direkt att bilen både är krockad och mätarskruvad.. :)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Spara orginalratten och visa för köparen när det är dags. Då får han själv bilda sig en uppfattning om dig och bilen.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Som framgår på länken som steaman postar är det helt annan design och funktion vad gäller airbagsystemet efter 3/99. Ratten som sådan passar nog rent fysiskt, men det är helt andra fästen för släpring såväl som helt andra genomföringar för kablar och kontakter. Jag tror det är mycket svårt att modifiera en modernare ratt till att passa en bil som är tillverkad före 3/99. Det är inte bara frågan om att borra några nya hål utan det är bland annat också upphöjningar som inte stämmer alls. Och även om man mot förmodan skulle lyckas få till det, vem vill åka omkring med en ratt som ser ut som en schweizerost i navet?

Mvh
/Janne
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varför inte byta till en likadan fast finare, om det är slitaget som irriterar mer än modellen? Enkelt och bra och ingen framtida spekulant som läst på Autopower att bytt ratt betyder krockad och skruvad kommer att reagera :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

o_wimhed: M-sportratten du tänker på kom M5 i samband med faciliften (09/2000) och som tillval på övriga modeller för modellår 2002 (09/2001). Denna ratt ska enligt uppgift passa alla E39 tillverkade 03/1999 eller senare. Tidigare bilar har ett annat airbagsystem. Rent fysiskt så passar ratten att skruva fast på samtliga E39 men det gå för äldre bilar inte att koppla in airbagen.

Jag antar att du är medveten om att det inte räcker med att bara byta ratt utan att du även måste ha en airbag som passar den nya ratten. Letar man begagnat så är de flesta rattar som är till salu utan airbag. En ny airbag ligger på 3500-4000kr.

Jag har själv bytt från den gamla M-ratten till den nya på min 530 och det var ett relativt enkelt jobb. Köpte den nya ratten inkl airbag på e-bay för ca. 3700kr komplett och sålde sedan min gamla inkl airbag på Blocket för 2800kr. Båda rattarna var i mycket bra skick.

___
//Ulf
Men det måste nog bli en likadan M-ratt som jag redan har sen innan fast ny

Länk
kostar 3,826 kr

Har inte hittat den nya ratten någonstans utan att den har knappar för tele.
Telefonen har jag ju inte och jag vill inte ha "lösa" knappar i bilen som inte gör någonting.
Sen skiljer det ungefär 4000 i pris mellan en ratt med airbagen och en utan och tar jag en modell jag redan har sen innan så borde det rimligtvis gå att flytta över airbagen från den gammla.
Hela jobbet borde ju gå hyfsat smärtfritt då "bolt on".
Sen vill jag inte ha ett ratt som ser ut som en schweizerost i navet som tidigare nämt.
Verkar på er som det är lite väl mycket pill för att byta till facelift ratten, och eftersom jag inte tycker om att använda borren överdrivet så står jag nog över faceliften denna gången ;).
Kommer förresten spara orginalratten också så att jag kan visa upp den om frågor uppkommer från köparens sida.

Men den dagen den sorgen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.