|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Hoppas att nån kan hjälpa mig med detta, det gäller en 525iA 24v e34 -91. När jag startar bilen på morgonen och det är kallare än typ +5 så har jag mycket högre motorljud inne i kupén än annars, det försvinner inte när bilen blir varm utan man måste köra den varm sedan stänga av den och låta den stå typ en halvtimme då är det borta när man startar den igen. Sen om jag ställer bilen ute på jobbet och den får stå till lunchen och bli kall så är fortfarande ljudet borta. Den måste nästan stå en hel natt för att det ska komma tillbaks. Nån som har en idé om vad det kan vara för något? Har också ett vinande ljud, låter typ som ett lager som kärvar eller något, följer motorvarven spelar ingen roll hur växellådan är ställd, om man står på P och gasar så hörs det ändå. Detta ljud hörs också mycket tydligare vid kallstart. | |
|
Är du säker på att det är motorn som låter? Jag själv har nåt elektronsikt ljud som låter ibland när det är kallt ute. Det fortplantar sig och låter allmänt vibrerande. En dum fråga, men jag antar att du kollat med varvräknaren om varvet är högt när motorljudet är högre? |
|
|
Njae, det är det underbara motorljudet som är högre dock lite för högt, det blir liksom ett ulande jobbigt ljud i kupén. Förstår inte frågan om varven riktigt, men motorljudet är högre hela tiden. Men det blir ju ännu högre om varven är högre då motorn låter mer då. Kan också tillägga att jag har problem med att fläkten immar igen rutan ibland, det kan vara helt immfritt när man startar bilen för att senare vara helt igenimmad när fläkten gått ett tag. Ibland får jag heller inte in någon luft i kupén, fläkten går som den ska, men luften försvinner någon annanstans. |
|
|
Ingen som har nåt tips på vad som kan vara fel? Detta är jobbigt. Kallstartade bilen igår och körde ungefär 10 mil, och ljudet var där hela tiden. Stängde av den och gick in och käkade på en grill, när jag kommer ut typ 25minuter senare är ljudet borta. Fick ingen luft in i kupén heller under de 10 milen, riktigt kallt! ;) Men efter att den fått stått en stund blåser det hur bra som helst. Känns som att nåt spjäll kärvar när den är kall, det som är konstigt är att det inte går till sig så länge man kör, man måste stänga av bilen och låta den stå en halvtimme för att det ska försvinna. Tilläggas kan också att ljudet är där första starten varje dag, luften försvinner bara ibland. Brainstorma gärna idéer på vad det kan vara, jag har inte en aning. |
|
Transocean |
Ok om jag bondmek-brainstormar lite så har detta ingenting med själva motorn att göra. Och eftersom du säger att du har problem med värmen tippar jag typ värmepaketet som krånglar/låter? Men det är inte lyftarna i alla fall, dom tystnar efter ett tag. Som kuriosa så hällde jag en liter Helix mineral-olja i motorn mens jag väntar på om 530:n löses inn eller repareras efter en kollision. Avsevärt svårare att få i gång motorn vid - 10 och högre motorljud var det också men tystnade fort. Annars har jag alltid haft Biltemas 10w-40 delsyntet i motorn, konstigt att man liksom märkte det direkt att man haft lite mineral i motorn! |
|
Nä det sitter nog inte i motorn, hörs ingen skillnad utanför bilen. Det är bara inne i kupén det blir högre ljud. Men värmepaketet, njae tror inte det. Det är motorljudet som är högre. Känns som att nåt spjäll inte går igen som det ska, men jag vet inte, om det skulle vara ett spjäll så borde det ju finnas nåt läge då det SKA vara öppet och då skulle det ju låta mer då också. Så jag vet inte alls. Sitter det nån cirkulationspump som följer motorvarven eller något i värmepaketet? |
|
| Motorkuddarna är lite hårdare vid kall väderlek, vilket kan leda till att mer motorljud överförs till karossen och fortplantar sej in i bilens stomme. När motorn gått en stund får dom tillbaka sin mjukhet. | |
|
Har varit ute och kört nu och lyssnat å lyssnat funderar om det verkligen är motorljudet, det är liksom ett vinande ljud som följer motorvarvet exakt. Kanske att det känns som det är motorn men det är nåt annat som viner. Sitter det nån pump inne i värmepaketet eller nånting som kan låta och följa motorvarven? |
|
| Är det en automatare. Jag jobbar i volsvagen och våra bilar brukar låta så när atf oljan(växellådsoljan är dålig) kontrollera den en gång den kaknse är för tungflytande så att det har bildats klumpar och den ej smörjer så att detta ljudet kommer från vx_lådans kuggar | |
| Det är en automat ja, men det spelar ingen roll vilket läge jag har spaken i. Låter likadant även om jag har P i. Då borde det väl inte komma från lådan? | |
| Har samma symtom på min 540 men luftproblemet var filtret som nu ar bytt och det högre motorljudet lever jag med då det på min ar ett luftspjall som stanger i varmepaketet nar den ar driftsvarm, om det ar så på din vet jag inte men det låter "svooop" i min och sen är den tyst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.