|
|
|
|---|---|
|
Hej e ny på forumet men tänkte kolla ifall nån kan hjälpa mig. Som det står så har jag en ökning i ljudvolym ifrån bilen (kan inte svara på ifall det är motorn eller nåt annat) men det förekommer BARA vid 110km/h och runt 2000 varv, dvs om man ökar på EFTER 110 och 2000 rpm så börjar ljudet sakta försvinna. Mycket irriterande för jag vet inte hur det ska åtgärdas, fick med nya bärarmsbussningar då jag köpte bilen och förra ägaren sa att dom inte behövde bytas men det kunde vara bra. Bilen i fråga är en BMW 520i -89 Tack på förhand /Peacerich | |
|
Antagligen avgassystemet som ger resonans vid ett visst varvtal. Mvh |
|
| Ok men hur åtgärdar man det då ? det låter irriterande illa :( | |
|
Det kan ju vara så banalt som att nån värmeplåt runt katen rostat och skallrar eller att avgassystemet ligger mot plåten nånstans, enda sättet att kolla det är att hissa bilen och förvissa sig om att systemet är solitt och inte har lösa delar eller ligger mot nåt eller saknar upphängningsgummin... Om avgassystemet nyligen är bytt så kan resonansen bero på för grovt avgassystem eller fullflödesdämpare som alltid låter mer än original. Mvh |
|
|
saxat ur begagnatguiden: Vibrationer. När man är ute och provkör en E34 ska man vara mycket uppmärksam på vibrationer som uppkommer kring 90 km/h, vilket oftast orsakas av sliten drivlina. Kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat. Visserligen var det 110km/h du hade vibrationer, var iaf det som slog mig först. |
|
|
Vibrationer? Vi pratar om ljud. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.