AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.011

Råd inför 540iA köp

M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Jag funderar på att köpa en E39 540iA -00, och jag ska titta på den nu i veckan. Finns det dolda fel eller svaga punkter som jag borde vara extra nogrann med att kolla efter när jag provkör/tittar på bilen. Den är fullutrustad med all elektronik och den har rullat 19.000 mil.
Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Det är det vanliga, kolla milen så att dom stämmer. Full servicebok är bra. All el skall fungera.
Rost, bagagelucka och skärmar.
Kolla även på det senast besiktningsbeviset, avgasvärderna !!! Katalysatorerna kan var slut.
Är fjädrar och stötdämpare bytta.
Låter det bra i motor och drivlina.
Hur växlar den, skall gå mjukt och fint, är oljan bytt fast det är longlife olja. Jag tycker man skall byta iallafall efter 15 tusen mil.
Oljepumpen i motorn, är den kollad, vanligt att en eller ett par bultar lossnar. Kan bli dyrt.

Om bilen är väl servad och välskött behöver man inte oroa sig speciellt mycket, en väldigt slitstark motor.

Välkommen till V8 värld, har du en gång kört 540 är det svårt att sluta.

Mvh Tobias
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag älskar min 540, underbar bil. Jag tror att vattenpumpen håller 17 000 mil, så det är bra om den är bytt på din bil. Jag tycker det är viktigt att den går bra, du borde provköra mer än en. Kontrollera så att alla knappar/funktioner fungerar annars prisavdrag. Lycka till
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Hur märker man ifall bultarna till oljepumpen har lossnat eller är på väg att lossna. Ska jag lyssna efter oljud när jag provkör bilen eller kan man se/höra det om man öppnar motorhuven?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det varken hörs eller märks på något sätt förutom om den lossnar helt och du tappar oljetryck eller att en skruv fastnar på något olämpligt ställe. Dock är det ingenting man behöver bekymra sig om i större utsträckning på en e39 00. Det är vanligast på e34 540.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
ga
201
gagge66
540iA -99
Tror inte att det är så lätt att upptäcka om bultarna är lösa.
Inte så svårt att kolla oljepumpen. Bara att skruva ner oljetråget. Finns bra mektips på det. Gjorde jag strax efter köp. Inga var lösa. Ngt du bör göra om du inte har säkra papper på att det är gjort.

Lycka till.

gagge
Tack vare detta forum och hela denna sida så kommer jag helt klart att skaffa mig en E39 540 -96 inom 2 veckor. Tack för all information man får av detta forum. (Nu syftar jag på hela forumet i helhet, inte just denna tråd)

"Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken"
Vad kostar det om man ska lämna in bilen på verkstad för att kontrollera bultarna till oljepumpen ?
Kolla bultarna i samband med oljeservice så kostar det inte så mycket extra

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.