|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har problem med min bil som är en 525i -89 m20-b25. Vid stadskörning så "hackar" bilen vid gaspådrag. Tex: när man gasar iväg från en korsning eller likande så "dör" motorn i ca 0,5-1 sec = blir ett j*vla ryck. Ibland så kommer det upp till 5st ryck eftervandra. Bilen rycker även när man kör i 70-90km/h vid jämn gas, även där så "dör" motorn i 0,5-1 sec. Motorn kanske inte dör egentligen? för både belysningen och stereon fungerar under "rycken". Rycken slutar att uppkomma över ca 4000rpm. Ju kallare det är ute ju mer rycker bilen, rycken är även "kraftigare" när det är kallt ute (ca -6C). Saker jag testat: Rengjort tomgångs-motorn/ventilen,bytt luftfilter, bytt tändstift ngk BPR6ES (gick skit dålig med ngk zgr5a så därför sitter dom stiften i), kört upp en tank stp injector cleaner, hällt i en flaska k-sprit, rengjort luftmassemätaren, sprayat "el-spray" på alla "synliga" kontakter i motorutrymmet (även plockat isär dom), kollat efter vakum läckor (fann inga), kontrollerat tändkablarna, mätt upp tändspolen med ohm mätare (Primär= 1,2 och Sekundär=0? Ska tändspolen var inkopplad när man mäter sekundär?) Har även köpt lite nya saker som ej är bytta än: Tändkablar, fördelarlock, rotor, bränslepumpsrelä och bränslefilter. Har dock några frågor: Eftersom jag inte är speciellt "säker" på att skruva med bilar så gick jag och köpte Haynes verkstadshandbok. Där står det att vid byte av rotor så måste man vrida motorn till övre dödpunkt och sedan märka relationen mellan rotor spetsen och fördelar huset NOGA! Och sedan kontrollera tändläges inställningen.... Humm så då undrar jag på om jag mäter upp noga vart den gamla rotorn satt och sätter ditt den nya på samma ställe, kan jag då skippa att ställa motorn i öd och kontrollera tändningen? eller är detta väldigt viktigt? Det står att beskrivningen gäller för Transistoriserade (visat) tändsystem och eftersom min tändspole ser ut som den som hör till det systemet så är det ett sådant system jag har???? för jag har väl inte Motronic? Jag var inne på BMW i karstad och köpte ett relä till bränslepumpen (han slog in regnumret i datorn) men sedan när jag kom hem så fick jag se att det var olika färg på reläerna. Det gamla är vitt och heter siemens, det nya är ljusgrönt och heter "vulcan" eller något sånt (kommer inte ihåg exakt och jag har det inte brevid mig nu när jag skriver). Serie numret var inte heller samma, dock var dom 4-5 första siffrorna lika. Så min fråga kan jag sätta i det reläet? eller finns det någon risk att något skadas? -------------------------------------------------------------------- Sedan har jag också en fråga om SI-kortet: Eftersom både, tempmätaren, varvräknaren och hastighets mätaren lägger av ibland+ det dyker upp en massa konstiga meddelanden ibland så antar jag att mitt SI-kort är "slut"? Men efter att ha läst 1000st trådar om SI-kort här på forumet så har jag fortfarande några frågor.... Ena typen av SI-kortet har batterier som backup och den andra typen har kondensatorer som backup? Eftersom jag måste ha bilen dagligen så kan jag inte plocka isär och kolla. Så nu till min fråga: Har jag batterier eller kondensatorer? Jag har en 525i -89 b20m25 med elektronisk trippmätare. Om jag har kondensatorer så skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunde länka till vilka kondensatorer jag ska ha. Tack på förhand MVH | |
|
Kan lägga till att jag även bytt batteri och gjort en nollställning. Det nya bränsle reläet hette tyco och inte vulcan som jag skrev... serie numret är 6136 8373700. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.