|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att riva bort min toningsfilm på dom 2 bakre sidorutorna då dom enligt mitt tyckte blev allt för mörka,och sen lägga på en ljusare... Men hur får jag lättast bort filmen? värma upp de först,eller är de bara att dra loss de? Kan väl passa på å fråga direkt...hur tror ni de kommer se ut med en mörk toning på bakrutan och ljus på sidorutorna? Tycker inte de borde spela någon roll då man inte ser de samtidigt. Vill bara kolla en extra gång då jag inte vill att de ska bli fel ännu en gång :) | |
|
Dra loss och ta bort limresterna på rutan med Länk Om det bara blir en liten nyansskillnad så märker nog knappast någon nåt. Mvh |
|
|
Okej,perfekt! Hur svårt brukar de vara att dra loss filmen? alltså om den åker av lätt eller om de fastnar en massa skit å sånt? Nä,hoppas de kommer bli bra,har ju den mörkaste toningen på en svart bil med shadowline =bilens linjer försvinner totalt,inte snyggt. Bakrutan är inte så farligt med den mörkaste,så den får ju sitta kvar. Tycker ni man ska sattsa på den näst mörkaste,eller än ännu ljusare? |
|
|
Haas: Hur mycket som lossnar är lite olika beroende på film. Själv har jag erfarenheter från att hela filmen släppt, tills att man fått sitta och pilla bort smådelar :( Inte kul. Försök att börja släppa filmen i ett hörn och dra sen lugnt och fint för att få med hela filmen. Börjar den spricka kan man försöka pilla lite med tex ett rakblad (akta så du inte repar rutan!) för att få filmen att lossna. Den tunga biten brukar vara att få bort alla limrester. Använd gärna specialmedel för detta, tex som länkats till ovan. Använd också handskar då dessa medel kan torka ut huden om du är känslig för sånt. När det gäller toning tycker jag att du ska satsa på en ljusare variant, som du skriver försvinner en svart bils linjer med en alltför mörk toning. Har du dessutom en mörk inredning hjälper den ju till att "mörka" ljuset inne i cupén. Lycka till! Mvh Johan |
|
|
Tackar för de svaret... Ska försöka pilla bort de där sen,får nog vänta några veckor...ligger inte på prio 1 just nu precis + att man inte e vid bilen så ofta just nu. Men va de gäller valet av den nya filmen,vilken toningsgrad... Hur många varianter finns de igentligen? känns inte riktigt som man vill ha de allra ljuaste då den nästan märks för lite.. Finns de någon variant där i mellan den näst mörkaste å ljusaste? |
|
|
Det beror på vilken typ/kvalité det är på filmen som du skall ta bort. På de billiga sorterna brukar färgskiktet ligga i limmet och de brukar vara lätta att få bort. MEN ANVÄND INTE LÖSNINGSMEDEL!!! Det bara gör det svårare och mycket kladdigt. Åk till en färgbutik och köp en klickskrapa och några skurdukar, det är en vit några millimeter tunt ark. Lite lik i strukturen som en sån där svamp man kan ta bort insektrester på vindrutan med. Skär försiktigt genom film med den hela sidan på klickskrapan så du får loss en bit att dra i. Skär inte med eggen för då repar du glaset. När du fått bort filmen tar du en sprayflaska med en matsked Yes på en liter vatten, spraya på och använd sedan skurduken för att gnussa bort limmet. Du kan även använda skrapan. Men innan du börjar...kolla på filmen som sitter där...om det ser ut att vara en bra monterad film som inte har en massa repor på insidan så är det stor chans att det är en "riktig" solfilm som är mycket dyrare än den film du köper på Mekonomen och liknande ställen. Och det är rätt svårt att montera solfilm snyggt om man inte gjort det någon gång tidigare. Så det kan ju sluta med att du i slutänden ångrar dig. Vad gäller toningsgrad så fanns den film jag brukade montera i fem olika toningsgrader. Jag brukade alltid rekommendera den näst mörkaste. Har för mig att den hade ett 22% ljusgenomsläpp. Lycka till! |
|
|
Jag använder alltid kemiskt ren bensin för att ta bort klister från klisterlappar o dyligt. finns på apoteket. /Gunnar /Santorinblå 530iAT |
|
|
Okej...förstår! De verkar vara lite pill med att ta bort filmen...har ingen lust alls igentligen att hålla på med de där,men känns inge bra med den där mörka filmen. Funderar iaf på att försöka ta bort filmen själv,och sen göra de så bra som möjligt för att sedan lämna in den till någon firma eller ev någon polare som kan de bra... Hur mycket tror ni en firma tar för att lägga på film på 2 sidorutor bak? 1500:-? |
|
|
Glasmästarhemlighet:), : dra bort filmen, duscha rutan med diskmedelvatten, lägg på plastfolie, låt sitta en 10 min, ta en torr tygtrasa och torka bort det upplösta limmet, för kommihåg hur film monteras, med vatten= vattenlösligt lim. lycka till www.seastreamsgarage.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.