AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.112

Förgasartrimma M20. Behöver hjälp...

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan!

Jag har en E21 323 som jag vill konvertera till förgasare, istället för att turbokonvertera som varenda människa verkar vilja göra. =)

Jag har letat som en galning nu ganska länge efter begagnade grejor för detta, men har inte hittat nånting än tyvärr.

Jag vet att folk har monterat MC-förgasare på M10an, är det något som ni tror kan funka även på m20? Någon som har gjort något liknande som kan ge lite tips på vilka förgasare osv?

Jag antar att man bör välja en mc-motor med ca 1/3-dels cylindervolym och sedan ha 3st sådana förgasare? Eller kan man kanske klara sig på 2 förgasare om varje försgasare förser 3 cylindrar? Men det känns som det blir svårare att få ihop.

Motorn är en 2,3-liters, uppborrad till 2,5. Balanserad, viktjusterad m.m.

Om jag inte grejar att få tag i förgasare vill jag ha insprutning med separata spjällhus. Detta är inte heller helt lätt att få tag i. Jag har hittat ett nytt insug för 2000€ men tycker att det är lite för mycket pengar för enbart insuget.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Ingen som kan hjälpa mig? =)

Jag var i kontakt med en rallyfirma igår. Där kan jag få tag i webrar eller dellorto som passar. Mycket trevliga att ha att göra med. Priset blir väl lite i överkant mot vad jag har tänkt mig, men det kan det kanske vara värt ändå. =)

Han sa att man använder samma insug som till M10, fast man tar 3st istället för 2. Är det samma "bultmönster" på M10 och M20?

Mvh Johan

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Kom precis på en sak...

Hur blir det med vevhusventilationen? Samt att jag ser nu att 3st insug från m10 inte passar. Hur göra? Se bilden på motorn i länken: Länk

Mvh Johan

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jag har haft ett komplett förgasar kit till m20. Det var stående 3st stående Webrar, tror det var 40mm idf. riktigt fint kit. harför mig att jag fick ca 4000 när jag sålde det. Jag har luftrenaren kvar om du hittar något liknande.

insuget var av märke VGS.

Jag skulle definitivt gå på Weber alt dellorto pga ett bra utbud med munstycken. Och du ska köra med 6st spjäll annars kan det kvitta.
Skaffa även ett extraktor finns till bra pris till m20.

mkt fin motor du byggt annars! hur många bilar har du??

/Otto
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Okej! Om det går att få tag i kit till det priset vore det väldigt bra. =)

Jag har bara hållit på med insprutning tidigare och jag har väldigt lite erfarenhet av förgasare, så alla tips mottages! =)

Extraktor kommer det också bli.

Tyvärr kan jag inte ta på mig äran för motorbygget. Jag köpte den tillsammans med bilen av en "bekant" i somras.
Just nu har jag bara 2 bilar. 120d och 323an. Men 323an är min 6e e21a och jag känner att denna vill jag aldrig sälja. =)

Tackar för tipsen!

Mvh Johan

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Eller så skaffar du två uppsättningar Mikuni-förgasare från 3-cylindrig skoter!
Visa användare
92
vanosomsanåt
M5 touring turbo -92
Du kan även ta spjällhus från M3 e36 och bygga en adapterplatta samt köra med typ MS sprut. Brukar finnas M3 spjäll till salu lite nu och då, med priser runt 3K..
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Har tänkt och tittat i plånboken och tittat på motorn och bilen. Har kommit fram till att jag vill köra på 3st förgasare. Helst weber/dellorto då jag tror det är lättast att få till det bra med dessa. Tänkte ta en sväng förbi dr Per i huddinge nån dag då jag har tid. Han är ju rena gurun när det gäller dessa bitar.

Om någon som läser detta sitter och ruvar på ett kitt får ni gärna höra av er!

Ang. spjällhus från m3 har jag också funderat över, men tyvärr tappar jag lite av charmen med öppna trattar då m3-insuget kräver en monterad luftmängdmätare innan plenumet.

Jag har sett en film för länge sedan på en bmw av "race"modell. Denna hade insprutning med öppna trattar, och man såg när bensinen duschades in nedanför spjällen.

Hur fungerar ett sådant system? Hur doseras bränslet? Någon som vet? =)

Mvh Johan

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Det är nog ett Kugelfischer du sett, en variant satt standard på bla 2002 tii och 2002 Turbo. Var väl på en 3.0 CSL eller M1 du såg det skulle jag tro.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Det kan det nog ha varit! Hur fungerar ett sådant jämfört med mer ordinära system?
Doseras bränslet med någon typ utav vakuumklocka eller liknande?

Mu
616
Mustang

540iat -94
Kugelfischer fungerar väl ungefär som en insprutningspump till en diesel har jag för mig.
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Skaffar du MS sprut så behöver du inte luftmängdmätare ad jag vet iaf. Går nog att mappa med annan input. Så du kan ha bara trattarna ändå.

Men skaffa fuggar ändå, det är fränare! :)

Mvh

Otto
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Tackar för hjälpen!
Jag har fått napp på en helt annan motor, en 2,8l M30 istället. Komplett med förgasare och massa godis. 240hk.

Eftersom vxl-lådan inte kommer passa, behöver jag en låda som passar M30 och som har uttag för hastighetsmätarwire. Antar att man kan ta lådan från första 5-serien eller från 3,0/2800?

Vi får se hur det blir.. det är ju lite mer meck att få ner m30in...

Mvh Johan

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Vad är gjort med 2,8an?
240hk är rätt mycket på en 2,8 men med rejäl kam,komp och trippla webrar så är det ju inga problem.

Berätta.

Jag har 4vxl lådor med wire utgång om det är intressant.

Mvh

Otto
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag vet inte exakt vad som är gjort mer än "det vanliga" som kam, portning osv. Sitter trippla förgasare på den. Byggkostnaden låg tydligen på ca 60k, så helt dålig är den nog inte. =) Men jag får se vad ekonomin tillåter...
Bra att veta att det finns lådor att få tag på! =) Vet du om det finns 5-vxl lådor med wajer-utgång?

Mvh Johan

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Låter som en trevlig motor!

det finns 5vxl lådor med wire. tex 528 e28 kan ha det plus en del 535 635.
man få iofs sätta i drev men det är lätt. dogleg lådor funkar också. Dessa sitter på tex M3 e30 och vissa 535e28/635e24

dom lådorna brukar vara ganska dyra ca 5000 och uppåt. Men man kan ju ha tur och hitta billigare.

Mvh

Otto
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.