|
|
|
|---|---|
| Har en E46 328i och min koppling slirar lite under acceleration efter växelbyte, är detta början på något större fel eller? Går det att justera så att kopplingen tar tidigare/hårdare, isåfall hur? | |
| Det låter som om det börjar bli dags för kopplingsbyte. Justreringsmöjligheter finns det tyvärr inga. Slitaget brukar öka när slirtendenserna börjar visa sig. | |
| Kopplingsbyte. låter väldigt dyrt, vad kostar ett sådant om man vågar fråga? | |
|
Ja aldeles gratis är det kanske inte. Har ingen egen erfarenhet, men i den här tråden gäller det kopplingsbyte 5-serien E39/E34: Länk Titta vad delarna kostar på t.ex. waaarwest, mekonomen o.s.v. Sedan hänger det mest på verkstadens timdebitering om du inte vill krångla själv. Jag känner mig i alla fall redan för gammal att lyfta ner växellådan utan riktig billyft och växellådslyft :) Vet inte om det är bökigt på en E46:a, men tycker inte det skall behöva ta över tre tim. att byta (taget så där ur luften..) Var vaksam om det försämras. Skulle det slira så överhettning uppstår kan man få problem med att svänghjulet slår sig och då blir det dyrare. Brukar hända på 540 bl.a har jag hört. |
|
| Detta kommer säkert att låta otroligt naivt men jag frågar ändå: kopplingsbyte, är det något som bilförsäkringen täcker? | |
| Någon försäkring tror jag inte på,men ett kopplings byte är inte hela världen,har du ingen polare som mekar bilar?Det är inte så jävla svårt. | |
| Har kollat lite priser på nätet, och koppling+arbete kommer väl att hamna runt 5-6000 kr, eller vad tror ni? | |
|
brukar väl hamna på 4-5000, mycket pengar men slitagedel helt enkelt, kommer bli en ny bil efter byte =) // MVH Jocke |
|
| Jag talade med några mekaniker som sa att dom gärna kunde byta kopplingen fast det krävdes specialverktyg som dom inte hade. Så jag ringde BMW för att kolla vad dom tar för ett kopplings byte, 8200kr svarade dom, låter lite väl dyrt utifrån vad jag hört här på forumet ju... | |
|
jag förstår inte vad det är för specialverktyg man behöver. Har bytt på en Alpina B3 (e36) och det tog en eftermiddag i ett vanligt garage med vanlig domkraft. Möjligtvis kan det kanske vara torx-bultar på växellådan, men några övriga "special"verktyg tror jag inte man behöver. Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
| Det är specialverktyg för montering av SAC koppling, enligt Mekonomen.se, en låda med de vertyg som behövs kostar 9109kr på deras sida... otroligt, inte konstigt man måste ringa BMW för att få bytt sin koppling ju. | |
| En polare till mig provkörde min 328 idag för att se vad han tyckte om kopplingen, men han sa att han inte märkte något, hans egen bil är en volvo 740 med aut.låda så jag litar inte riktigt på hans bedöming. Fast när även farsan kört den och sa att han inte tyckte det var något fel så började jag tvivla lite, inte för att farsan är någon expert. Snälla någon beskriv hur en dålig koppling känns både i körning och under växling, samt hur man märker när den slirar, hade varit skönt att få min bedömning bekräftad... | |
| Ett bra och klassiskt kopplingstest är att vid körning på högsta växeln ge full gas och sedan kicka till kopplingen. Motorn kommer då att varva upp, men varvtalet skall direkt gå tillbaka, i princip lika fort som det går upp. Om inte är kopplingen troligen utsliten. | |
| ok, det ska jag testa... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.