AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.650

Byte av tändstift?

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Jag ska byta tändstifter. Hur mycket ska man drar i Nm med en momentnyckel. Bilen är BMW 530IA årsmodel 2001.
Mvh
//Sirus
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Ingen vet!!! :-(
Jag vet INTE momentet men min gissning är att det skall vara runt 25Nm...Jag har då ALDRIG använt moment nyckel vid tändstiftsbyte, o då har ja bytt på allt från VW till BMW M5 (E34 & E39)...
Gör så här: Applicera lagom med alu-pasta på tändstifts gängorna, skruva sedan i stiftet för hand till "botten", skall gå lätt att skruva i de. Dra åt de sedan ca 1/4 till max 1/2 varv så sitter de precis så hårt de ska. Om du inte applicerar alu-pasta blir det knivigare för då brukar stiften vara betydligt trögare att skruva i botten för hand, i vissa fall till o med omöjligt, vilket gör att det blir svårt att känna när de sitter "lagom hårt"
Förtydligande: När du drar åt stiften så håll inte T-handtaget i änden utan i mitten, dra sedan med en hand, rätt hårt. Du kommer inte orka att dra åt mer än ca 1/4 varv, kanske ett 1/2 varv om stiftet ej hade bottnat helt...
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tackar, tackar:-)
Visa användare
138
sutko
bruksbil
och köp NGK stiften....ej bosch...det ska vara NGK

sutko
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Jag har hört att NGK ska vara väldig bra, Sutko. Hur är det med Denzo iridium stift? NGK har tyvärr inte iridium som passar till min bil. Men jag har hört bara bra om Denzo iridium stifter!
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Sorry, Jag menar naturetvis Denso.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.